9 januari 2025 - 15:30 - Marokko
De Marokkaanse snelwegen verkeren in zwaar weer. Een rapport van de Commissie Infrastructuur van het Marokkaanse parlement schetst een zorgelijk beeld van ADM, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de aanleg en het onderhoud van de snelwegen. ADM kampt met een enorme schuldenlast, personeelstekort en achterstallig onderhoud.
De schuldenberg van ADM bedraagt maar liefst 40 miljard dirham. "Deze schuld is vooral te wijten aan de enorme investeringen die nodig zijn voor de ontwikkeling van de snelweginfrastructuur, in combinatie met operationele uitdagingen en ongunstige economische omstandigheden", aldus het rapport. De hoge inkomsten uit tolgelden, die in 2023 3,7 miljard dirham bedroegen, hebben de schuldenlast niet significant kunnen verminderen. De situatie is verder verslechterd door "het gebrek aan financiële steun van de staat, met name op het gebied van toltarieven, en de stijging van de exploitatiekosten als gevolg van inflatie."
Lees ook: Staking legt Marokkaanse snelwegen plat
Ook het personeelsbestand van ADM is een bron van zorg. In de afgelopen tien jaar is het aantal officiële werknemers gedaald van 550 naar 440, met 122 vertrekkers, waaronder 77 leidinggevenden. "Deze vertrekkers hebben een negatieve impact op het kwalificatieniveau en het management binnen het bedrijf", stelt het rapport. ADM is daardoor genoodzaakt om buitenlandse adviesbureaus in te huren, maar dat heeft nog niet tot significante verbeteringen geleid. Bovendien heerst er een gespannen werksfeer met regelmatige protesten bij de tolstations, wat de dienstverlening verstoort en overlast veroorzaakt voor de weggebruikers. Het rapport signaleert ook "een aanzienlijke achterstand in het onderhoud en de renovatie van verschillende delen van het Marokkaanse snelwegennet", evenals vertraging bij de uitvoering van strategische projecten. Ook ontbreekt op veel trajecten de verlichting.
Lees ook: Marokkaanse snelwegen gevaarlijk?
Om deze problemen aan te pakken, beveelt het rapport aan om de schuldenlast te beheersen, de arbeidsomstandigheden en het werkklimaat te verbeteren, het onderhoud en de renovatie te intensiveren, de infrastructuur te moderniseren (inclusief betere verlichting), de veiligheid van beschadigde trajecten te verbeteren en structurele projecten te ontwikkelen. Ook wordt een versterking van de samenwerking met het Marokkaanse agentschap voor verkeersveiligheid (NARSA) aangeraden om de veiligheid van de weggebruikers te waarborgen en de kwaliteit van de snelweginfrastructuur in Marokko te verbeteren.
Laatste kans voor Marokkaanse bedrijven met schulden
Marokkanen bij best betaalde Afrikaanse migranten in VS
Prestigieuze hotelschool aan Bouregreg in Rabat
Horeca Casablanca onder de loep
De oproep van cafés en nachtclubs in Marrakech
Straatverkopers: woede neemt toe in Casablanca
Prestigieuze hotelschool aan Bouregreg in Rabat
Horeca Casablanca onder de loep
De oproep van cafés en nachtclubs in Marrakech
Straatverkopers: woede neemt toe in Casablanca
Belastingfraude Marokko: artsen verraden door dure vakanties
Marokkaanse snelwegen in crisis
Tweedehands auto’s populairder dan ooit in Marokko
Flinke klap voor Polisario