Zoeken

Marokkanen draaien Al Aoula rug toe tijdens Ramadan

20 juli 2014 - 22:44 - Cultuur

©

Marokkaanse zender Al Aoula kampt deze maand Ramadan met één van de laagste kijkcijfers ooit. Met slechts 6,8% marktaandeel staat de Marokkaanse zender ver achter televisiezender 2M. Dat blijkt uit recente cijfers van Maroc Métrie.

Televisieserie ’Kenza F Douar’ uitgezonden op 2M en met Meriem Zaimi in de hoofdrol en Dounia Boutazout als Hlima, wordt veruit het meest gevolgd in Marokko sinds het begin van de Ramadan, met 10.146.000 kijkers en een marktaandeel van 68%.

Verborgen camerashow ’Jar Wa Majrour 2014’ dat ook op 2M wordt uitgezonden komt op de tweede plaats. Ruim 9.812.000 mensen keken naar de show. Dat is 71% marktaandeel. Andere producties van Soread doen het tijdens het vasten ook goed.

De goede resultaten van 2M zijn deels te danken aan een agressieve publiciteitscampagne voor het Ramadan-programma van de Marokkaanse televisiezender. Al Aoula’s promotiecampagne ging daarentegen bijna ongemerkt voorbij in Marokko.

De telefilm ’G+4’ met Abdelah Farkouss, Bouchra Ahrich en Fadila Benmoussa van zondag 13 juli trok de meeste kijkers aan op Al Aoula tijdens de Ramadan. De film haalde die dag een marktaandeel van slechts 29%. Voor de rest kijken Marokkanen op Al Aoula vooral naar weerberichten, het nieuws in het Arabisch en de twee series ’Supermarket’ en ’Bent Nass’.

De kijkcijfers van Medi1 TV werden niet bekend gemaakt omdat "een handtekening van de zender ontbreekt", aldus Maroc Métrie.

Net als de afgelopen jaren kijken Marokkanen tijdens Ramadan het liefst naar buitenlandse satellietzenders zoals MBC of Abu Dhabi tv. Zeer populair in Marokko en in de Arabische wereld is bijvoorbeeld het tiende seizoen van de show ’Khawatir’ uitgezonden op MBC1.

Kijkcijfers van 13 tot 15 Ramadan

 2M: 43%
 Al Aoula: 6,8%
 Al Maghribia: 2,6%
 Andere zenders van de publieke omroep SNRT: 2,2%
 Andere zenders: 45,4%

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team