30 juli 2013 - 13:23 - Cultuur
De Marokkaanse zenders Al Aoula, 2M, Al Maghribia, Tamazight TV en Assadissa zijn in de 12 eerste dagen van de Ramadan door 8,15 miljoen Marokkanen bekeken. Volgens MarocMétrie is dat 74,3% van de kijkers.
De hoogste kijkdichtheid op Al Aoula en 2M werd behaald tijdens de verborgen camera en Marokkaanse sitcoms. Samen werden ze bekeken door 8,1 miljoen Marokkanen, met een piek van 9,2 miljoen op 22 juli.
Marokkanen kijken dus vooral naar nationale zenders tijdens de iftar, tussen 19u45 en 21u30. MarocMétrie geeft geen informatie over andere zenders bekeken door Marokkanen.
Marokkaanse zenders investeren jaarlijks miljoenen in hun Ramadan-programmering. Advertentietarieven liggen ook veel hoger tijdens het vasten. Een commercial van 30 seconden tijdens de iftar kan oplopen tot 109.400 dirham.
Toch blijven de Ramadan-programma’s vrij slecht en mijden Marokkanen heel snel de nationale zenders. Tijdens Ramadan 2012 koos 50,5% kijkers voor buitenlandse - en vooral Arabische - zenders.
Kijkcijfers Ramadan 2012
– 2M: 36,7%
– Al Aoula: 8%
– Al Maghribia: 3,9%
Marokkaans automerk NamX wil Amerika veroveren
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Afrika Cup 2025: dit zijn de 24 landen die gekwalificeerd zijn voor Marokko
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkaanse YouTuber Weld Chinwiya in de cel
Rapper Ali B opnieuw voor de rechter
Marokkaanse actrice Souad Saber stopt met acteren
Turkse filmsterren "sterk verbonden" met Marokkaanse kijkers
Marokkaanse zangeres bij "Mooiste gezichten ter wereld"
Acteur Abdel Kader Motaa mag huis niet meer uit van zijn kinderen
Saad Lamjarred en Manal Benchlikha strijden voor award