30 juli 2013 - 13:23 - Cultuur
De Marokkaanse zenders Al Aoula, 2M, Al Maghribia, Tamazight TV en Assadissa zijn in de 12 eerste dagen van de Ramadan door 8,15 miljoen Marokkanen bekeken. Volgens MarocMétrie is dat 74,3% van de kijkers.
De hoogste kijkdichtheid op Al Aoula en 2M werd behaald tijdens de verborgen camera en Marokkaanse sitcoms. Samen werden ze bekeken door 8,1 miljoen Marokkanen, met een piek van 9,2 miljoen op 22 juli.
Marokkanen kijken dus vooral naar nationale zenders tijdens de iftar, tussen 19u45 en 21u30. MarocMétrie geeft geen informatie over andere zenders bekeken door Marokkanen.
Marokkaanse zenders investeren jaarlijks miljoenen in hun Ramadan-programmering. Advertentietarieven liggen ook veel hoger tijdens het vasten. Een commercial van 30 seconden tijdens de iftar kan oplopen tot 109.400 dirham.
Toch blijven de Ramadan-programma’s vrij slecht en mijden Marokkanen heel snel de nationale zenders. Tijdens Ramadan 2012 koos 50,5% kijkers voor buitenlandse - en vooral Arabische - zenders.
Kijkcijfers Ramadan 2012
– 2M: 36,7%
– Al Aoula: 8%
– Al Maghribia: 3,9%
Marokko kiest supermoderne HSL voor Tanger-Marrakech
Neil El Aynaoui en Marokko: vader geeft update
Spaanse TikTokster geeft reistips voor Marokko: "Opgelet voor taxi-trucs!"
In Marokko geproduceerde auto is nummer 1 in Europa
Komt miljardair Elon Musk naar Marokko?
Yassin in rolstoel en dakloos: "Ik leef in angst"
Marokkaanse rapper Najm verovert schermen Times Square
New York in de ban van Koninklijke Marokkaanse Koummya-dolk (video)
Dounia Boutazout stopt ’Lalla Laaroussa’
Dounia Batma maakt enkele weken na celstraf comeback
Matt Damon onherkenbaar na Marokko-avontuur
Zorgen om invloed Frans op Marokkaans Darija
"Casablanca" was een Hollywoodmythe: de stad achter de film
Hiba Abouk, ex van Achraf Hakimi, woont in peperduur appartement