1 juli 2024 - 15:30 - Economie
De aanhoudende crisis in de Rode Zee dwingt steeds meer schepen om via de Middellandse Zee te varen. Dit leidt tot overbelasting van de havens in het westelijke deel, waaronder die van Marokko en Spanje. De nieuwe Marokkaanse haven Nador West Med biedt uitkomst.
Volgens een studie van BMI-Fitch Solutions is Nador West Med, dat eind 2024 operationeel moet zijn, de sleutel tot het verminderen van de congestie. Deze haven zal een broodnodige extra capaciteit bieden voor de overslag van goederen, waardoor de druk op andere havens zoals Tanger Med en Algeciras afneemt. In de eerste helft van 2024 is het gebruik van havens in de westelijke Middellandse Zee aanzienlijk gestegen. Halverwege juni 2024 bereikte de haven van Tanger Med een bezettingsgraad van 91%, terwijl de grootste haven van Spanje, Algeciras, 82% noteerde.
Lees ook: Koning Mohammed VI heeft grootse plannen voor haven Nador West Med
Nador West Med wordt niet alleen een belangrijke containerhaven met een capaciteit van 3 miljoen TEU, maar ook een strategische energiehub. Het zal voorzien in de verwerking, opslag en het transport van olie, gas en andere bulkgoederen zoals kolen. Daarnaast zijn er plannen voor een terminal voor vloeibaar aardgas (LNG), die in 2026 operationeel moet zijn.
Lees ook: Megahaven Nador West Med bijna klaar
De haven zal naar verwachting grote rederijen aantrekken die momenteel kampen met een tekort aan terminalcapaciteit in de regio. Het Chinese Cosco, wiens hub in de oostelijke Middellandse Zee zwaar getroffen is door de omleidingen, toont al interesse. Ondanks vertragingen in de bouw door de Covid-19 pandemie, wordt de ontwikkeling van Nador West Med versneld. Het succes van de haven is echter nog onzeker vanwege een gebrek aan duidelijke investeringsstimulansen.
Veel kritiek op hoge ticketprijzen voor Marokkanen in buitenland
Strafvermindering voor rappers "Sher Zidi Kobi Atay" in Marokko
Marokko importeert recordhoeveelheid Russisch graan
Vuurbol flitst met duizelingwekkende snelheid over Marokko
Porsche, BMW, Audi ... luxe auto’s ongekend populair in Marokko
Brahim Díaz wijst bod van 100 miljoen euro af
Marokko importeert recordhoeveelheid Russisch graan
Stellantis investeert fors in Marokkaanse autoproductie
Marokkaanse dirham in opmars tegenover euro
Rode zee-crisis: Nador West Med redt Middellandse Zee van congestie
Franse gigant verhuist productie naar Marokko
Tomatenoorlog: Algerije daagt Marokko uit
Marokkaanse wisselkantoor jaagt op valutafraude
Perejil-eiland (Leila): Spanje provoceert Marokko