Zoeken

Rode zee-crisis: Nador West Med redt Middellandse Zee van congestie

1 juli 2024 - 15:30 - Economie

©

De aanhoudende crisis in de Rode Zee dwingt steeds meer schepen om via de Middellandse Zee te varen. Dit leidt tot overbelasting van de havens in het westelijke deel, waaronder die van Marokko en Spanje. De nieuwe Marokkaanse haven Nador West Med biedt uitkomst.

Volgens een studie van BMI-Fitch Solutions is Nador West Med, dat eind 2024 operationeel moet zijn, de sleutel tot het verminderen van de congestie. Deze haven zal een broodnodige extra capaciteit bieden voor de overslag van goederen, waardoor de druk op andere havens zoals Tanger Med en Algeciras afneemt. In de eerste helft van 2024 is het gebruik van havens in de westelijke Middellandse Zee aanzienlijk gestegen. Halverwege juni 2024 bereikte de haven van Tanger Med een bezettingsgraad van 91%, terwijl de grootste haven van Spanje, Algeciras, 82% noteerde.

Lees ook: Koning Mohammed VI heeft grootse plannen voor haven Nador West Med

Nador West Med wordt niet alleen een belangrijke containerhaven met een capaciteit van 3 miljoen TEU, maar ook een strategische energiehub. Het zal voorzien in de verwerking, opslag en het transport van olie, gas en andere bulkgoederen zoals kolen. Daarnaast zijn er plannen voor een terminal voor vloeibaar aardgas (LNG), die in 2026 operationeel moet zijn.

Lees ook: Megahaven Nador West Med bijna klaar

De haven zal naar verwachting grote rederijen aantrekken die momenteel kampen met een tekort aan terminalcapaciteit in de regio. Het Chinese Cosco, wiens hub in de oostelijke Middellandse Zee zwaar getroffen is door de omleidingen, toont al interesse. Ondanks vertragingen in de bouw door de Covid-19 pandemie, wordt de ontwikkeling van Nador West Med versneld. Het succes van de haven is echter nog onzeker vanwege een gebrek aan duidelijke investeringsstimulansen.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team