Zoeken

Gedupeerde reizigers boos op Royal Air Maroc

28 november 2020 - 13:00 - Economie

©

Luchtvaartmaatschappijen, waaronder Royal Air Maroc, hebben zich ​​in de kijker gewerkt van Europese touroperators. Ze eisen een vergoeding voor geannuleerde vluchten.

De reisbureaus die de geannuleerde vluchten hebben verkocht worden overtroffen door de situatie die nu al 8 maanden duurt, meldt Air Journal. Na gebruik te hebben gemaakt van alle middelen waarover zij beschikken, pleiten zij voor een tussenkomst van de Algemene Directie Burgerluchtvaart (DGAC). Ze willen dat de instelling ingrijpt op dezelfde manier als de Duitse directie LBA. Die heeft boetes opgelegd aan 21 luchtvaartmaatschappijen die hun geannuleerde vluchten weigerden terug te betalen, wat in strijd is met Verordening 261/2004, met betrekking tot de rechten van passagiers in de Europese Unie.

Volgens Benoît Crespin, directeur van het eDreams Odigeo-bureau in Frankrijk, heeft de DGAC ook een politietaak in de luchtvaartwereld. Hij vindt dat de directie de luchtvaartmaatschappijen moet dwingen tot terugbetaling. "Ik hoop dat de administratie deze kwestie oppakt en snel een beslissing neemt. Een veroordeling door DGAC heeft het voordeel dat ze snel uitgevoerd kan worden, terwijl gerechtelijke stappen veel tijd in beslag nemen. Laten we de snelle weg gebruiken. Als toezichthoudende autoriteit voor maatschappijen is het de rol van de DGAC om de Europese regelgeving te handhaven", aldus de touroperator.

Fabrice Dariot, directeur van Bourse des Vols, een ander online operator, zegt dat de DGAC dit probleem kan oplossen omdat de instelling over de macht beschikt om luchtvaartmaatschappijen het recht om te landen op Franse luchthavens toe te staan, ​​of te verbieden.

Terwijl sommigen de low-cost maatschappij Ryanair veroordelen, zijn Maghrebijnse vliegtuigmaatschappijen het meest tegendraads, verzekert het hoofd van het bureau. "De situatie van onze Maghreb-klanten is erg ongemakkelijk en we sparen onze krachten niet om hen te ondersteunen. Low-costs zoals Ryanair, worden vaak beschuldigd door mensen, maar zij zijn niet degenen die hun verplichtingen tegenover consumenten tijdens de coronacrisis het meest verwaarlozen."

In afwachting van een tussenkomst van de DGAC, nodigen de reisbureaus hun klanten uit om een ​​klacht in te dienen tegen deze bedrijven. Om dat mogelijk te maken werd er een overeenkomst getekend met advocatenbureau Equinoxe Avocats, tegen een kleine prijs.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team