9 april 2024 - 08:00 - Economie
Spanje, Frankrijk en China strijden om de lucratieve contracten voor de aanleg van hogesnelheidslijnen in Marokko. Deze projecten maken deel uit van de voorbereidingen op het WK 2030, dat Marokko samen met Spanje en Portugal organiseert.
De Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF heeft onlangs een aanbesteding uitgeschreven voor de bouw van een 375 kilometer lange HSL-lijn tussen Kenitra en Marrakech. De deadline voor de inschrijving is 23 juni 2024. De lijn zal bestaan uit zeven gedeeltes, variërend van 36 tot 64 kilometer, en omvat de stedelijke gebieden van Rabat-Salé, Casablanca en Marrakech. Het project is onderdeel van een grootschalige investering van 37 miljard dirham in de Marokkaanse spoorweginfrastructuur.
Lees ook: HSL Kenitra-Marrakech: project vordert snel
De aanbesteding omvat ook het ontwerp en de bouw van de spoorlijn, die geschikt moet zijn voor treinen met een snelheid van 350 km/u. Naast de rails worden er ook stations, seininrichtingen, communicatiesystemen en een onderhoudscentrum in Marrakech gebouwd.
Lees ook: Marokkaanse HSL centraal in Europese rivaliteit
De ONCF heeft een ambitieuze strategie voor de ontwikkeling van het Marokkaanse spoorwegennet. Tegen 2040 wil de maatschappij 43 steden met elkaar verbinden per trein en het aandeel van treinreizigers in de totale bevolking verhogen van 50% naar 87%.
Marokko kiest supermoderne HSL voor Tanger-Marrakech
Neil El Aynaoui en Marokko: vader geeft update
Spaanse TikTokster geeft reistips voor Marokko: "Opgelet voor taxi-trucs!"
In Marokko geproduceerde auto is nummer 1 in Europa
Komt miljardair Elon Musk naar Marokko?
Yassin in rolstoel en dakloos: "Ik leef in angst"
X-Links energieproject Marokko-VK in gevaar
Franse gigant verplaatst banen naar Marokko
Marokkaanse dirham groeit fors
Concurrent Ikea vestigt zich in Marokko
Nieuwe luchtvaartalliantie Marokko en China
Ryanair verdubbelt ambitie in Marokko
Maroc Telecom en Inwi sluiten verrassende alliantie
Ryanair schrapt gedwongen vluchten naar Marokko