16 februari 2020 - 13:30 - Economie
Casablanca probeert oplossingen te vinden voor het openbaar vervoer sinds het einde van de samenwerking met Mdina bus. De stad zou onder meer 257 tweedehands bussen in het buitenland hebben gekocht.
Deze bussen zijn reeds in Marokko maar mogen de haven nog niet verlaten vanwege de douaneprocedures. Il Messaggero bericht deze week dat een zeventigtal van deze bussen uit Tel Aviv komen.
De bussen waren oorspronkelijk voor Rome bestemd. Maar éénmaal in Rome bleek dat de voertuigen meer dan 10 jaar oud zijn. Voor de Italiaanse autoriteiten was het om milieuredenen geen optie om deze bussen in de stad te laten rijden. Een overeenkomst werd gevonden met de autoriteiten in Casablanca om de bussen naar Marokko te exporteren. De zaak zorgt voor enige controverse in de metropool.
In Casablanca werd eerder deze week ook een overeenkomst gesloten met de Spaanse Irizar voor de levering van 200 nieuwe bussen. De plaatselijke autoriteiten hadden enkele maanden geleden de aankoop van 700 nieuwe bussen beloofd. De uitvoering van dit project verloopt echter moeilijk.
Le360 bericht herhaaldelijk de burgemeester van Casablanca en zijn adjunct te hebben gecontacteerd om uitleg te vragen over de Israëlische bussen, tevergeefs.
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Afrika Cup 2025: dit zijn de 24 landen die gekwalificeerd zijn voor Marokko
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren