7 juni 2020 - 12:10 - Economie
De coronacrisis heeft ernstige gevolgen voor de Marokkaanse HSL. Sinds 23 maart dit jaar rijdt de Al Boraq niet meer in Marokko.
In 2019, eerste activiteitsjaar voor Al Boraq, boekte de Marokkaanse HSL succes met 3 miljoen passagiers. "Sinds Al Boraq is gaan rijden wordt ik niet meer aangevallen in de media, ik ga er dus van uit dat het project een succes is en dat het het wachten waard was.", verklaarde Mohamed Rabie Khlie, baas van de Marokkaanse spoorwegmaatschappij ONCF, enkele maanden geleden tijdens de presentatie van het activiteitenrapport van de HSL.
Begin 2020 bleef het aantal passagiers groeien met 9 miljoen reizigers in het eerste kwartaal. Het succes was echter van korte duur.
Door de coronacrisis besloten de Marokkaanse autoriteiten op 23 maart het HSL-verkeer te stoppen. De treinstations van Rabat-Agdal en Salé-Tabriquet werden op 18 april gesloten. Sindsdien heeft de HSL niets meer opgebracht.
Sinds begin juni rijden opnieuw een aantal treinen in Marokko, wat niet het geval is van de HSL-treinen. De financiële gevolgen daarvan zijn nog onduidelijk. De ONCF weigert daar voorlopig over te communiceren.
Marokkaans automerk NamX wil Amerika veroveren
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Afrika Cup 2025: dit zijn de 24 landen die gekwalificeerd zijn voor Marokko
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren