Zoeken

Marokko: hanouts komen in opstand tegen Coca-Cola

7 september 2024 - 22:10 - Marokko

©

Een conflict tussen Coca-Cola en Marokkaanse kruideniers (hanout) laait op. De frisdrankgigant wordt beschuldigd van oneerlijke handelspraktijken.

De kern van het geschil is de prijsstrategie van Coca-Cola. Het bedrijf verkoopt een liter frisdrank voor 8,5 dirham, om de prijs de volgende dag te verlagen naar 7,5 dirham. Dit zorgt voor ongemak bij winkeliers, die dezelfde drank op verschillende dagen tegen andere prijzen moeten verkopen, terwijl hun winstmarge - die niet hoger is dan 80 centimes per liter - gelijk blijft.

Lees ook: Marokko: belasting op frisdrank stijgt met 50%

Said Ihmaoui, voorzitter van de kruideniersvereniging Al-Amal in Berrechid, benadrukt dat deze marge al meerdere keren met Coca-Cola is besproken, gezien de hoge kosten die winkeliers maken voor de verkoop van het product, zoals elektriciteit en personeelskosten.

Als Coca-Cola deze "oneerlijke handelspraktijken" voortzet, overwegen de winkeliers een boycot van de producten, aldus Ihmaoui. Naast de onstabiele prijzen zijn er meer klachten: een lage compensatie voor onverkochte voorraden, het overladen van winkels met producten waardoor deze niet op tijd verkocht kunnen worden, en onduidelijke contractclausules rondom koelkasten die door Coca-Cola geleverd worden maar weer weggehaald kunnen worden als er concurrerende producten in staan.

Lees ook: Iconische frisdrank "La Cigogne" maakt comeback in Marokko

De situatie wordt verder bemoeilijkt door de toenemende concurrentie van grote supermarkten die stunten met lage prijzen om de Turkse keten Bim en nieuwkomer Kazyon te beconcurreren. Dit, in combinatie met de hoge inflatie en stijgende prijzen, zet de omzet van de kleine kruideniers verder onder druk.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team