Zoeken

Zoveel zal tunnel Marokko-Spanje kosten

1 april 2025 - 18:50 - Marokko

©

Marokko en Spanje zijn druk bezig met de studies voor de bouw van de spoortunnel onder de Straat van Gibraltar. Het megaproject, bedoeld om de twee oevers en dus Europa en Afrika met elkaar te verbinden, vereist een investering van 15 miljard euro en zal niet voor 2040 voltooid zijn.

Het tunnelproject onder de Straat van Gibraltar neemt geleidelijk vorm aan. De Spaanse Vereniging voor Studies naar Vaste Communicatie door de Straat van Gibraltar (SECEGSA) heeft onlangs twee technische haalbaarheidsstudies voor het project besteld. Deze betreffen de geotechnische analyse van de Camarinal-drempel, toevertrouwd aan Herrenknecht Ibérica, en de seismische bewaking van de Straat met behulp van seismometers gehuurd van Tekpam Ingeniería. De afronding van deze twee studies is gepland voor september 2025, meldt La Razón.

Lees ook: Onderwatertunnel Marokko-Spanje: bouw duurt decennia en kost miljarden

Het project omvat de bouw van een 60 kilometer lange spoortunnel, waarvan 28 kilometer onder water, die Tanger in Marokko verbindt met Algeciras in Spanje. Met deze lengte zou de tunnel onder de Straat van Gibraltar uiteindelijk een van de langste ter wereld zijn, voor de Eurotunnel (50,5 km) en de Japanse Seikantunnel (53,8 km). In de eerste fase van het project is de bouw van een enkele galerij gepland die in beide richtingen wordt gedeeld. De tweede fase omvat de verdubbeling van de tunnel om de twee richtingen te scheiden.

De kosten van het project worden geschat op ruim 15 miljard euro. De financiering zal worden verkregen door bijdragen van Spanje, Marokko en de Europese Unie. Tot op heden is er al bijna 4 miljoen euro vrijgemaakt: 100.000 euro in 2022, 750.000 euro in 2023 en 2,7 miljoen euro, waarvan meer dan 2 miljoen euro aan Europese fondsen, in 2024. Volgens de prognoses zal de tunnel niet voor 2040 voltooid zijn.

Lees ook: Tunnel Marokko-Spanje: megaproject met grote voordelen

De tunnel is bedoeld om de verbinding tussen Europa en Afrika te versterken, waardoor handel, goederenvervoer en toerisme worden vergemakkelijkt. Het zal ook de spoorwegintegratie tussen de continenten versnellen. In die zin is Marokko bezig met de uitbreiding van zijn spoorwegnet van Tanger Med naar Europa om van de haven een logistiek knooppunt voor Noord-Afrika te maken.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team