Zoeken

Ramadan is "Marokkaanse Super Bowl"

26 februari 2025 - 18:50 - Cultuur

©

Uit een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau Integrate en communicatiebureau Com & Talk Agency blijkt dat de ramadan in Marokko een periode is van intense media-consumptie en daarom een belangrijke tijd voor adverteerders. De onderzoekers noemen het zelfs de Marokkaanse ’Super Bowl’ voor de reclamemarkt.

Het onderzoek benadrukt de cruciale rol van de combinatie van televisie en digitale media tijdens de ramadan. Volgens het onderzoek is televisie nog steeds het belangrijkste medium, met een gemiddelde consumptie van vijf uur en negen minuten per dag, en een piek in de avonduren. Na het verbreken van het vasten (iftar) nemen de digitale media het over.

Lees ook: Tamazight TV pakt uit met speciaal Ramadan-programma

Een opvallend resultaat is de enorme toename van interactie op sociale media zoals Facebook, Instagram en TikTok tussen tien uur ’s avonds en drie uur ’s nachts. Siham Malek, directeur van Integrate, benadrukt dat de ramadan meer is dan alleen een periode van hoge kijkcijfers; het is een tijd van emotie en verbinding voor consumenten. Ze adviseert merken om hun strategieën aan te passen om het publiek op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken.

Het onderzoek toont aan dat vrouwen een grote invloed hebben op de televisiekeuze tijdens de ramadan, vooral bij de selectie van familieprogramma’s op zenders als 2M en Al Aoula, die bekend staan om hun combinatie van humor en emotie. Ook blijkt dat veel Marokkanen tijdens de ramadan multitasken met verschillende schermen: 44% van de ondervraagden gebruikt zowel de televisie als hun smartphone, bijvoorbeeld om herhalingen op YouTube te bekijken of te interacteren op sociale media.

Het onderzoek identificeert strategische mogelijkheden voor merken, zoals het synchroniseren van televisie- en digitale campagnes om de zichtbaarheid op sociale media te vergroten na de iftar. YouTube en WhatsApp spelen een belangrijke rol bij het herbekijken van programma’s en directe communicatie met consumenten. Het creëren van boeiende inhoud en authentieke verhalen is essentieel om de aandacht van het publiek te trekken.

Lees ook: Al Aoula onthult programmering Ramadan 2025

Ten slotte geeft het onderzoek inzicht in de favoriete televisieprogramma’s van Marokkanen tijdens de ramadan. Komische programma’s zijn het populairst (58%), gevolgd door dramaseries (57%) en religieuze programma’s (44%). Debatprogramma’s en spelshows zijn minder populair.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team