17 april 2023 - 17:00 - Wereld
Het project om een tunnel te bouwen die Spanje en Marokko via de Straat van Gibraltar met elkaar moet verbinden, kwam afgelopen maandag in een actieve fase terecht. De tunnel zal gebruikt worden voor telecommunicatie en voor het vervoer van passagiers en goederen tussen Europa en Afrika.
De Spaans-Marokkaanse gemengde commissie besloot vorige week de studies opnieuw te lanceren. Het project bestaat uit de aanleg van een tunnel van ongeveer 40 kilometer die de twee landen zal verbinden. Tijdens de topbijeenkomst in februari in Rabat, kwamen Spanje en Marokko overeen om "de studies naar het project voor een vaste verbinding over de Straat van Gibraltar, dat veertig jaar geleden werd bedacht, in een stroomversnelling te brengen. Het betreft een strategisch project voor Spanje en Marokko, maar ook voor Europa en Afrika".
Lees ook: Nieuwe overeenkomst voor bouw tunnel Marokko-Spanje
De vergadering van afgelopen maandag bekrachtigde de studies die reeds sinds 2009 werden uitgevoerd door het Spaanse bedrijf Secegsa en zijn Marokkaanse tegenhanger SNED, en stemde in met de ontwikkeling van een globale strategie en een werkplan over een periode van drie jaar. In eerste instantie zou de tunnel moeten worden gebruikt voor het vervoer van personen en goederen. Later werd de mogelijkheid geopperd om hem te gebruiken als gasleiding voor het vervoer van gas, schrijft 20minutos.
De tunnel zal 38,7 km lang zijn, waarvan 27,7 km onder water en 11 km ondergronds, en zal lopen tussen Punta Paloma in Tarifa en Malabata in de baai van Tanger, met een maximale diepte van 300 meter. Ondanks de hoge initiële kosten van het project, zou de tunnel op termijn een aanzienlijke impact hebben op de handelsbetrekkingen tussen Europa en Afrika, door een beter goederenverkeer, een grotere productiviteit van de bedrijven en de verplaatsing en de oprichting van bedrijven te bevorderen.
Lees ook: Tunnelproject Marokko-Spanje zou Sebta benadelen
Met de reactivering van het project zou de tunnel in 2030-2040 het levenslicht kunnen zien. Hij zou bestaan uit twee enkelsporige tunnels, elk met een diameter van ongeveer 7,9 meter, en een diensttunnel met een diameter van 6 meter. De drie ruimten zouden met elkaar worden verbonden door dwarsverbindingen op regelmatige afstanden van 340 meter, waarvan 100 meter in de veiligheidszone.
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkanen werken tot 14 uur/dag om Valencia op te knappen
Vader wil kinderen ontvoeren naar Marokko, meisje slaat alarm
Spanje wil controle luchtruim Sahara aan Marokko geven
Mounir (47) in Parijs omgebracht
Mysterieuze verdwijning Fadela (50) in Frankrijk
Spaanse boeren woedend over Marokkaanse concurrentie
Sahara: Polisario valt Frankrijk aan