26 mei 2023 - 18:00 - Economie
In Marokko heeft de belastingdienst (DGI) een nota gestuurd naar influencers, YouTubers en contentmakers om hen op te roepen hun inkomsten te verklaren en belastingen te betalen.
Ruim 120 Marokkaanse contentmakers op sociale media hebben een brief ontvangen om hun fiscale situatie voor de afgelopen drie jaar te reguleren, meldt Assabah. Volgens schattingen van de DGI bedraagt het totale bedrag dat influencers aan de staat moeten betalen voor de afgelopen drie jaar, ongeveer 45 miljoen dirham.
Lees ook: Marokko: influencers moeten belasting betalen
Dit bedrag kan nog oplopen, afhankelijk van het aantal weergaven en abonnees van deze kanalen. Door hen schriftelijk te contacteren met het verzoek om hun situatie in orde te brengen, geeft de DGI prioriteit aan het bewustmaken van overtreders. Het doel is hen ertoe te brengen vrijwillig hun belastingen te betalen en zo andere, strengere maatregelen, te voorkomen zoals beslagleggingen.
Lees ook: Meerderheid Marokkaanse advocaten betaalt geen belasting
"Sommige contentmakers verdienen meer dan 100.000 dirham per maand, wat betekent dat hun jaarlijkse inkomen 1,2 miljoen dirham per jaar overschrijdt. Deze categorie valt onder de tariefgroep waarbij 38% aan belastingen wordt ingehouden," aldus de DGI.
Neil El Aynaoui en Marokko: vader geeft update
Spaanse TikTokster geeft reistips voor Marokko: "Opgelet voor taxi-trucs!"
In Marokko geproduceerde auto is nummer 1 in Europa
Komt miljardair Elon Musk naar Marokko?
Yassin in rolstoel en dakloos: "Ik leef in angst"
Massale veiligheidsversterking in Belyounech
X-Links energieproject Marokko-VK in gevaar
Franse gigant verplaatst banen naar Marokko
Marokkaanse dirham groeit fors
Concurrent Ikea vestigt zich in Marokko
Nieuwe luchtvaartalliantie Marokko en China
Ryanair verdubbelt ambitie in Marokko
Maroc Telecom en Inwi sluiten verrassende alliantie
Ryanair schrapt gedwongen vluchten naar Marokko