25 juli 2024 - 10:30 - Marokko
André Azoulay, adviseur van Koning Mohammed VI en invloedrijke figuur in Essaouira, heeft kritiek geuit op de trage ontwikkeling van de stad.
Tijdens een gesprek op de "Essaouira Investors Day" bekritiseerde André Azoulay het gebrek aan aandacht van de regering voor de stad. "Essaouira is geïsoleerd. Essaouira heeft een uitzonderlijke dynamiek, maar de isolatie is een uitdaging, een handicap," zei hij. De adviseur richtte zich tot de minister van Uitrusting en Water: "Er is één ding dat ik niet begrijp: de eerste snelweg die van Marrakech naar Essaouira had kunnen lopen, stopt bij Chichaoua. Waarom? De inwoners van Essaouira hebben recht op een uitleg..."
Lees ook: HSL Tanger-Agadir: Essaouira opgeofferd?
Hij vervolgde: "De tweede snelweg, van Casablanca naar El Jadida en van El Jadida naar Safi, stopt 100 km voor Essaouira. Waarom? [...] Het klopt dat er een expresweg is, maar er zouden tunnels moeten zijn om twee dorpen te passeren. Zonder die tunnels gaat het hele voordeel van een expresweg verloren." Over de haven van Essaouira zei Azoulay: "Dit project heeft 6 of 7 jaar vertraging opgelopen. Er werd toen besloten om 2 of 2,5 hectare van de baai van Essaouira in te nemen. Ik had mijn twijfels, maar het Nationaal Havenagentschap verzekerde me dat dit geen gevolgen zou hebben voor de baai. Het resultaat is precies het tegenovergestelde, Essaouira wordt overspoeld door zand... Het is een drama en ik weet niet of het nog te herstellen is... Het is een echte bedreiging."
André Azoulay sprak ook de minister van Transport en Logistiek, Mohamed Abdeljalil, aan over de hogesnelheidslijn tussen Marrakech en Agadir. "Ik was bij de eerste gesprekken... En het was duidelijk dat we in Essaouira zouden stoppen. Dat stond in het oorspronkelijke plan, maar toen de werkzaamheden begonnen, zag ik dat wat toen was gepland, verdwenen was... We hebben op zijn minst recht op informatie die deze beslissingen uitlegt en rechtvaardigt," aldus de adviseur van de Koning, die ook het probleem van de kleine luchthaven aankaartte. "Zodra er twee of drie vluchten tegelijk aankomen, zitten de passagiers op de grond en staan anderen in de rij in de zon."
Lees ook: Essaouira bij groenste bestemmingen ter wereld
In reactie op de opmerkingen van André Azoulay zei Nizar Baraka dat zijn ministerie werkt vanuit een "diepe overtuiging" om "Essaouira echt te ontsluiten". "Er zijn verschillende opties voor ons, en daarom hebben we een rustig debat nodig om de beste opties te identificeren," voegde hij eraan toe. Mohamed Abdeljalil gaf op zijn beurt uitleg over de HSL Marrakech-Agadir. "Beide steden hebben elk 1 miljoen inwoners. Essaouira heeft er 100.000. Dus als we kijken naar de verbinding, gaan we van 250 km naar 360 km als we Marrakech met Agadir verbinden via Essaouira. Dat voegt 100 km toe." Hij voegde eraan toe: "Wat betreft het comfort op de luchthaven, dat is een probleem dat we op veel luchthavens zien. Over het algemeen vind ik de kritiek op luchthavens een beetje overdreven."
Marokkaanse luchtmacht investeert in Amerikaans systeem
Zware straffen voor gefilmde aanranding op zeedijk Tanger
Nieuwe alliantie voor Royal Air Maroc
Goed nieuws voor verkeersslachtoffers in Marokko
"WK 2030 enorme kans voor Marokko"
Marrakech en Fez populair bij Europese toeristen
Marokkaanse luchtmacht investeert in Amerikaans systeem
Zware straffen voor gefilmde aanranding op zeedijk Tanger
Nieuwe alliantie voor Royal Air Maroc
Goed nieuws voor verkeersslachtoffers in Marokko
Marrakech en Fez populair bij Europese toeristen
Franse advocate verkracht in Casablanca, richkids gearresteerd
Opnames "Love is Blind" in Marokko
Vrouw aangevallen bij school zoontje in Driouch