15 juni 2012 - 11:23 - Marokko
De Marokkaanse federaties van toerisme en horeca, reisbureaus, restaurateurs en wijnproducenten, hebben unaniem het wetsvoorstel veroordeeld dat alcoholreclame wil verbieden. Volgens hen is de tekst een schending van de individuele vrijheden verankert in de Marokkaanse grondwet.
Het wetsvoorstel van PJD-Kamerleden, verbiedt directe en indirecte reclame voor alcoholische dranken, omdat het "de fundamenten van de staat ondermijnt".
Als de tekst wordt goedgekeurd, zal het in Marokko verboden zijn om reclame te maken voor alcohol maar ook promoties, proeverijen en exposities te organiseren met betrekking tot alcohol. Buitenlandse media die zich niet aan de wet onderwerpen worden ook verboden.
De professionals die samen een krachtige lobby vormen, menen in een brief aan de parlementsvoorzitter en aan Premier Abdelilah Benkirane, dat dit wetsvoorstel het land naar extremisme zou leiden. Ook wijzen ze erop dat 2800 bedrijven in de sector werken, dewelke 100.000 mensen gebruikt.
In Marokko, waar het bij de wet verboden is om alcohol te verkopen aan moslims, consumeren Marokkanen dagelijks een miljoen bier-, 120.000 wijn-, 10.400 whisky-, 4500 wodka-, 1500 gin-, 1800 Mahia- (gedistilleerde vijgenalcohol) en 1000 champagneflessen!
Leerling doodgestoken bij school in Tanger
Geen Marokkaanse olijfolie in wereldtop 100
Ryanair vliegt naar Dakhla: Algerije boos
Doden bij crash vliegtuig Marokkaanse luchtmacht
Rat valt letterlijk op hoofd Marokkaanse politicus tijdens radio-interview
Oorlog of niet, handel Marokko-Israël bloeit op
Leerling doodgestoken bij school in Tanger
Geen Marokkaanse olijfolie in wereldtop 100
Ryanair vliegt naar Dakhla: Algerije boos
Doden bij crash vliegtuig Marokkaanse luchtmacht
Marokkaans automerk NamX wil Amerika veroveren
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk