Zoeken

Fiscus spoort Marokkaanse influencers op

20 oktober 2022 - 19:00 - Economie

©

Marokkaanse influencers lopen extra in het vizier van het directoraat-generaal Belastingen (DGI). De dienst zet grote middelen in om fraude te bestrijden.

Om YouTubers, Instagrammers, TikTokkers en andere influencers op te sporen die hun inkomen niet aangeven, heeft de Marokkaanse belastingdienst een systeem opgezet om de levensstijl van belastingbetalers te volgen en ze te vergelijken met het aangegeven inkomen, meldt Assabah. De krant stelt dat het om een systeem gaat dat het mogelijk maakt om te weinig aangegeven inkomsten op te sporen.

Lees ook: Fiscus Marokko vindt nieuwe methode om slechte belastingbetalers op te sporen

Het DGI profiteert hierbij van de samenwerking met verschillende instellingen, zoals het Kadaster, dat informatie over belastingbetalers verstrekt die op sociale netwerken actief zijn.

De belastingdienst nodigde onlangs eigenaars van sociale media-kanalen uit om hun aangifte in te dienen voor de inkomstenbelasting en de belasting over de toegevoegde waarde, aldus de krant. De fiscus zou ook bezig zijn met het schatten van de inkomsten en de verklaringen van bepaalde influencers.

Lees ook: Marokkaanse belastingdienst controleert bankrekeningen

Volgens de cijfers bedraagt het inkomen van sommige influencers meer dan 100.000 dirham per maand, wat neerkomt op een jaarinkomen van ongeveer 1,2 miljoen dirham. De helft van hen geeft echter geen inkomsten aan. Degenen die dat wel doen, stellen niets te verdienen, aldus dezelfde bron.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team