23 mei 2013 - 17:00 - Economie
Frankrijk wil koste wat het koste de nieuwe monorail in Casablanca bouwen. De werken moeten volgend jaar beginnen.
Volgens een bron van Al Massae wenst de stad Casablanca zelf ook een samenwerking met Frankrijk aan te gaan in alle stadsvervoer-projecten.
De winnaars van de aanbesteding voor de haalbaarheidsstudies worden eind mei bekend gemaakt.
De nieuwe monorail zal tot 400.000 passagiers per dag kunnen vervoeren, terwijl dat voor de tram in Casablanca ’slechts’ 250.000 is.
De keuze van een monorail werd bepaald door zijn milieuvriendelijkheid en het architecturaal en stedenbouwkundig aspect van Casablanca. Ook het hoge rendement en de relatief redelijke prijs speelden een rol.
De monorail, dat 8 à 9 miljard dirham zal kosten, zal naar verwachting in 2018 in gebruik worden gezet. De monorail gaat op 18 km rijden tussen Maarif en Sidi Moumen.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden