11 september 2024 - 07:00 - Economie
De Marokkaanse kledingretailsector heeft het moeilijk. Het Franse kinderkledingmerk Tape à l’Oeil sluit zijn winkels in het winkelcentrum Aeria Mall in Casablanca en het Arribat Center in Rabat. Dit ondanks eerdere plannen om minstens tien winkels in Marokko te openen. De twee winkels, die in 2022 en 2023 werden geopend met een investering van meer dan 10 miljoen dirham, sluiten nu hun deuren.
De reden voor het vertrek van het merk is volgens Challenge de aanhoudende crisis in de Marokkaanse kledingretailsector. Deze crisis heeft al geleid tot het vertrek van verschillende andere internationale merken, of in ieder geval tot het verminderen van hun aanwezigheid, zoals het Zweedse H&M. Een andere factor is de dominantie van Turkse merken, zoals LC Waikiki en De Facto, in het segment kinderkleding. Deze merken maken het Europese merken zoals Petit Bateau en Mayoral moeilijk om te concurreren.
Lees ook: Franse groep verlaat Marokko
Tape à l’Oeil, opgericht in 1993, maakt deel uit van de Association Familiale Mulliez, waartoe ook Auchan behoort, dat zich na enkele jaren ook uit Marokko heeft teruggetrokken. Het kledingmerk ontwerpt en verkoopt kleding en accessoires voor kinderen van 0 tot 16 jaar, geïnspireerd op de laatste internationale modeshows. Tape à l’Oeil heeft meer dan 300 winkels in ongeveer tien landen en een wereldwijde omzet van iets minder dan 200 miljoen euro.
F-16 Viper: nieuwe uitrusting voor Marokkaanse piloten
Strenge straf voor drugsbaron Driouch in geruchtmakende rechtszaak
"Pad des doods": jonge Marokkanen riskeren alles om Sebta te bereiken
De onthullingen van Abdelilah Benkirane over Koning Mohammed VI
Grote vastgoedfraude in Marrakech
Duitse toeriste achtervolgd en afgeperst door taxichauffeurs in Agadir
Nieuwe ontwikkeling voor tunnel Marokko-Spanje
Nieuwe mijlpaal voor Nigeria-Marokko gaspijpleiding
Marokko introduceert CO2-belasting
Toerisme Marokko 2023: cijfers en trends
Benzine en diesel goedkoper in Marokko
Marokkaanse dirham sterker tegenover euro
Tarwe: Marokko shopt in Rusland
Marokkaanse watermeloenexport naar Europa keldert