15 juli 2019 - 14:20 - Economie
Slechts enkele dagen na de inhuldiging van Tanger Med II wordt de haven in het noorden van Marokko al als de beste haven in de Straat van Gibraltar en het Middellandse zeegebied beschouwd.
Tot nu toe werd de haven van Algeciras in het zuiden van Spanje als de belangrijkste haven in de regio beschouwd. In Spanje wordt de evolutie van Tanger Med daarom ook nauw in het oog gehouden. De concurrentie die de Marokkaanse haven vertegenwoordigt is een echte zorg voor de havenautoriteiten in Algeciras.
Met de inhuldiging van Tanger Med II, die voornamelijk bestemd is voor import en exportactiviteiten, heeft het Marokkaanse havencomplex een totale verwerkingscapaciteit van 9 miljoen TEU-containers.
Tanger Med is bovendien de meest moderne haven in de regio met een volledig geautomatiseerde containerterminal en op afstand bediende kranen. De haven verwerkt bovendien 3 miljoen passagiers per jaar en verzorgt alle uitvoer van in Marokko gemaakte voertuigen.
Marokkaans automerk NamX wil Amerika veroveren
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Afrika Cup 2025: dit zijn de 24 landen die gekwalificeerd zijn voor Marokko
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren