Zoeken

Hogesnelheidslijn Marrakech-Agadir: hoever staan we?

20 maart 2022 - 16:20 - Economie

©

Naar aanleiding van de verspreiding van "onjuiste informatie" over de ontwikkeling van de hogesnelheidslijn Marrakech-Agadir, heeft de Nationale spoorwegmaatschappij ONCF een verduidelijking gegeven.

Als onderdeel van een structurerings- en prospectiestudie over de toekomstige ontwikkeling van het nationale spoorwegnet heeft de ONCF een internationale aanbesteding met een clausule van nationale voorkeur uitgeschreven voor een "gedetailleerde studie van de infrastructuur, de bouwkunde, de spoorweguitrusting en het controlesysteem die nodig zijn voor de hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech en ter hoogte van het knooppunt Casablanca", aldus het bureau in een persmededeling.

Lees ook: Marokkaanse HSL bij zeven snelste ter wereld

De markt was verdeeld in drie delen, die de trajecten Kenitra-Ain Sebaa, Ain Sebaa-Nouaceur en Nouaceur-Marrakech omvatten, en werd gegund aan Marokkaanse bedrijven in partnerschap met Franse en/of Koreaanse bedrijven. Volgens dezelfde bron is de lijn Nouaceur-Marrakech gegund aan een groep die voor het grootste deel (80%) wordt geleid door een gerenommeerd nationaal planbureau met meer dan 40 jaar ervaring op dit gebied. Het is verbonden met twee Zuid-Koreaanse bedrijven (20%) voor 66,5 miljoen dirham (exclusief belastingen).

Lees ook: Nieuws over HSL spoorlijn Marrakech-Agadir

Tientallen Marokkaanse bedrijven, voornamelijk uit de overheidssector, hebben bijgedragen tot het succes van deze internationale aanbesteding met bijna 90% van het bedrag voor de civiele werken, voegt de ONCF eraan toe.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team