25 december 2020 - 13:40 - Economie
De minister van Transport, Logistiek en Water, Abdelkader Amara, heeft dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten dat er 40 miljard dirham nodig is voor de aanleg van een hogesnelheidslijn (HSL) tussen Kenitra en Marrakesh.
De lijn tussen Kenitra en Marrakesh is onderdeel van het "spoorwegenprogramma 2040". Ook de aanleg van een hogesnelheidsverbinding tussen Marrakesh en Agadir is onderdeel van dit programma. Voor de aanleg van de verbinding tussen de populaire badplaats en de Rode Stad zou ongeveer 50 miljard dirham nodig zijn, meldde de minister aan de parlementariërs.
Voor de uitvoer van het hele programma is er een budget nodig van 100 miljard dirham. Volgens minister Amara worden er momenteel vooral technische studies uitgevoerd naar de aanleg van de lijn tussen Marrakesh en Agadir.
Net als bij de aanleg van de hogesnelheidsverbinding tussen Tanger en Casablanca, zal Frankrijk een flinke hand hebben in de verdere financiering van het spoorwegenprogramma 2040. Marokko heeft ook nog de optie om zich tot China te wenden om de financiering rond te krijgen. De Chinezen hebben bij meerdere gelegenheden laten weten bij te willen dragen aan het project. Marokko is wel verplicht om Chinese treinen aan te kopen als er een deal wordt gesloten met Chinese investeerders.
Marokkanen verwerpen Franse taal
Marokko kiest supermoderne HSL voor Tanger-Marrakech
Neil El Aynaoui en Marokko: vader geeft update
Spaanse TikTokster geeft reistips voor Marokko: "Opgelet voor taxi-trucs!"
In Marokko geproduceerde auto is nummer 1 in Europa
Komt miljardair Elon Musk naar Marokko?
Maroc Telecom en Inwi sluiten verrassende alliantie
Ryanair schrapt gedwongen vluchten naar Marokko
Hyatt opent nieuwe hotels in Marokko
Marokko verplicht elektronische betaling tegen grondfraude
Airbus zet Marokkaanse onderdelen in alle vliegtuigen
Eurostars breidt imperium uit met hotel in Marokko
Fiscus jaagt op fraude met luxe auto’s in Marokko
Fiscus Marokko verscherpt controle op dubieuze bedrijfsovernames