28 november 2013 - 20:44 - Economie
Marokkaanse klanten vertegenwoordigen bijna de helft van de winkelomzet in de Spaanse stad Sebta, in het noorden van Marokko. Dat stelt Rafael Montero Ávalos, voorzitter van de lokale Unie van ondernemers.
Rafael Montero Avalos schat dat 40 à 45% van de omzet uitsluitend afhangt van het Marokkaans cliënteel dat de enclave dagelijks bezoekt.
De unie reageert daarom bezorgd op de opening van een aantal merkwinkels aan de Marokkaanse kant van de grens. Door deze nieuwe concurrentie wordt aan de winkeliers in Sebta gevraagd om te innoveren en meer attent te zijn voor de steeds veeleisendere klanten.
Volgens Montero blijft het Marokkaans cliënteel groeien in tegenstelling tot klanten afkomstig uit het Iberisch schiereiland. De oorzaak hiervan is te zoeken bij de hoge prijs van de bootoversteek.
Afgezien van de 20.000 grenswerkers die dagelijks de grens oversteken, bezoeken honderden Marokkanen de kleine stad, geliefd voor haar nabijheid en de goedkopere prijzen dan in Marokko. Tijdens de uitverkoopperiode is de enclave ook heel moeilijk bereikbaar. Kilometerslange files vormen zich dan aan de grens.
Marokkaanse Muay Thai-vechters in actie op ONE-gala
Donald Trump legt invoerrechten op, Marokko ook getroffen
Walid Regragui ontslagen? Marokkaanse voetbalbond reageert
Auto rijdt café binnen in Tanger, meerdere slachtoffers (video)
Indrukwekkend Russisch zeilschip meert aan in Agadir
Amerikaanse staatssecretaris van Defensie onder vuur om ’kafir’-tatoeage
Donald Trump legt invoerrechten op, Marokko ook getroffen
Spaanse bedrijven dreigen Marokko te verlaten
X-Links energieproject Marokko-VK in gevaar
Franse gigant verplaatst banen naar Marokko
Marokkaanse dirham groeit fors
Concurrent Ikea vestigt zich in Marokko
Nieuwe luchtvaartalliantie Marokko en China
Ryanair verdubbelt ambitie in Marokko