7 februari 2022 - 15:00 - Economie
Drie Marokkaanse banken staan in de top 500 van meest gewaardeerde en stevigste bankmerken ter wereld in 2022. Dat blijkt uit de ranglijst van Brand Finance.
Brand Finance, een Britse bureau voor merkwaardering en advies, heeft op 2 februari zijn jaarrapport gepubliceerd in het tijdschrift The Banker. Daaruit blijkt dat de 500 grootste bankmerken ter wereld, voor het eerst in drie jaar, de trend hebben doorbroken van krimpende merkwaarden. De merkwaarde is gegroeid van 9% tot een recordbedrag van 1380 miljard dollar. De geconsolideerde merkwaarde van ’s werelds grootste banken daalt echter met 2% begin 2020 (1330 miljard dollar) en met 4% begin 2021 (1207 miljard dollar), aldus het rapport.
Lees ook: Dit zijn de meest populaire banken bij Marokkanen
De situatie werd aanvankelijk veroorzaakt door de economische onzekerheid en de schommelende rentevoeten, en werd verergerd door de coronacrisis, die een negatief effect had op de winsten en de rentevoeten, aldus het in Londen gevestigde Brand Finance. De verbeterde digitalisering van bankmerken, in combinatie met een krachtig overheidsingrijpen en het wereldwijde economische herstel, heeft er echter toe geleid dat de winstgevendheid van de sector in 2021 hoger is uitgevallen dan verwacht, zo vervolgt dezelfde bron. Volgens deze maatstaven is de Industrial and Commercial Bank of China (ICBC), ’s werelds grootste bank op vlak van activa.
Lees ook: Marokko: bankenfusie op handen om publieke sector te hervormen
In Afrika staan vijf Zuid-Afrikaanse banken - Standard Bank (145ᵉ), First National Bank (146ᵉ), ABSA (154ᵉ), Nedbank (191ᵉ) en Investec (193ᵉ) - in de top 200. In de Maghreb staan drie Marokkaanse banken in de top 500 van meest gewaardeerde en sterkste bankmerken ter wereld: Banque Populaire (288ᵉ), Attijariwafa bank (299ᵉ) en Bank of Africa (466ᵉ). Er komt geen Algerijnse, Tunesische, Mauritaanse of Libische bank voor op deze wereldranglijst. In het Midden-Oosten consolideerde QNB (45ᵉ) haar positie als het meest waardevolle bankmerk van de regio, met een aanhoudende groei van de merkwaarde met 16% tot 7,1 miljard dollar.
Mounir (47) in Parijs omgebracht
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
FIFA-ranglijst: teleurstelling voor Marokkanen
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Rapper Ali B opnieuw voor de rechter
Laila, de virtuele Puma-influencer van de Atlas Leeuwen
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden
Marokko schrapt belastingen voor wapenproducenten
Air Algérie verliest strijd met Royal Air Maroc