27 september 2014 - 10:46 - Economie
De directeur-generaal van het Marokkaans verkeersbureau ONMT is duidelijk. Om het toerisme in Marokko te ontwikkelen is het noodzakelijk dat het land een eigen low-cost vliegmaatschappij creëert.
In een interview met l’Économiste legt Abderrafie Zouitene uit dat het onmogelijk is om meer toeristen aan te trekken met enkel één nationale luchtvaartgroep, namelijk Royal Air Maroc.
Hoewel hij toegeeft dat Royal Air Maroc enorm veel inspanningen levert, kan volgens hem geen enkel land werken met één enkele vliegmaatschappij. Zouitene neemt Turkije als voorbeeld, dat niet één maar zes low-cost luchtvaartmaatschappijen én Turkish Airlines heeft.
Bovendien zal de nieuwe low-cost groep door de ministeries van Toerisme en Vervoer moeten worden opgericht, niet door Royal Air Maroc. Zouitene is zich er wel van bewust dat er rekening moet houden met de andere luchtvaartgroepen en dat iedereen winst moet blijven boeken.
Medio jaren 2000 had Marokko een open-sky akkoord gesloten met de Europese Unie. Het Koninkrijk had toen twee low-cost luchtvaartmaatschappijen. Jet4You werd in mei 2012 aan de Belgische groep Jetairfly verkocht terwijl Atlas Blue, low-cost groep van Royal Air Maroc, in 2009 verdween.
Marokko exporteert auto’s naar ruim 70 landen
Jongeman gedood door bliksem in Tanger
VS stuurt ondernemers naar Marokko om export te vergroten
Leerling doodgestoken bij school in Tanger
Geen Marokkaanse olijfolie in wereldtop 100
Ryanair vliegt naar Dakhla: Algerije boos
Marokko exporteert auto’s naar ruim 70 landen
VS stuurt ondernemers naar Marokko om export te vergroten
Oorlog of niet, handel Marokko-Israël bloeit op
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens