24 juni 2024 - 12:10 - Marokko
Marokkaanse huishoudens besteden steeds meer geld aan eten. De uitgaven voor voedsel stegen van 37% in 2014 naar 38,2% in 2022, blijkt uit cijfers van het Marokkaanse statistiekbureau HCP.
De toename van de voedselkosten is te zien in zowel steden als plattelandsgebieden. In steden daalde het aandeel van voedsel in het budget van 36,8% in 2007 naar 33,3% in 2014, maar steeg vervolgens weer naar 35,2% in 2022. Op het platteland daalde het aandeel van 49,4% in 2007 naar 47,3% in 2014, maar steeg het in 2022 weer naar 48,6%.
Lees ook: Prijzen sterkst gedaald in Al Hoceima
De HCP-studie, die het "levensniveau van de bevolking" onderzoekt, toont ook aan dat hoe hoger het inkomen, hoe lager het aandeel van het budget dat aan voedsel wordt besteed. De armste 10% van de bevolking besteedt 50% van hun inkomen aan voedsel, terwijl de rijkste 10% slechts 30% besteedt.
Naast voedsel stegen ook de uitgaven voor wonen en energie, hygiëne en communicatie tussen 2014 en 2022. Uitgaven voor zaken als vrije tijd, meubels, transport en medische zorg daalden daarentegen.
Lees ook: Vleesprijzen in Tanger en Tetouan schieten omhoog: tot 300 dirham/kg
De HCP voerde het onderzoek uit tussen 15 maart 2022 en 14 maart 2023, waarbij 18.000 huishoudens in het hele land werden ondervraagd.
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkanen werken tot 14 uur/dag om Valencia op te knappen
Vader wil kinderen ontvoeren naar Marokko, meisje slaat alarm
Spanje wil controle luchtruim Sahara aan Marokko geven
Marokkaanse YouTuber Weld Chinwiya in de cel
Geld Marokkaanse diaspora boost banken, maar niet de economie
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Grote brand verwoest textielfabriek in Tanger (video)
Arrestaties na gewelddadige rellen in Nador
Schoolbus raakt van de weg in Marokko, meerdere gewonden
Verandering voor aanvraag Marokkaans paspoort
Dodelijke afloop familieruzie om land in Noord-Marokko
Grote politie-actie tegen bedorven vlees in Casablanca