18 november 2011 - 09:00 - Wereld
Minder dan een maand na zijn opening, trekt de eerste Lidl winkel van Melilla een groot aantal Marokkaanse toeristen aan, die er massaal komen om goedkopere producten te kopen. Deze consumenten met een hoge koopkracht, zijn een echte meevaller voor een land dat de depressie grenst.
Marokkanen zijn aangetrokken door de lage prijzen en de verscheidenheid van producten die ze kunnen kopen in de Lidl supermarkt. Dat vertelt Javier Mateo, Spaans vice-minister van Toerisme, die het gebrek aan toeristische infrastructuur om deze potentiële klanten te ontvangen, betreurt.
Javier Mateo legt in het dagblad El Faro uit dat Marokkanen die de grens oversteken om hun boodschappen bij Lidl te doen, van de gelegenheid gebruik maken om aankopen te doen in andere winkels van de enclave.
De lokale overheid moedigt de opening van andere winkels zoals Lidl, aan in Melilla, in de hoop nog meer Marokkaanse klanten aan te trekken. Ook zegt minister Mateo nog dat de Nederlandse supermarkt Spar, open sinds oktober in Melilla, de trend niet is in deze tijden van crisis.
In Ceuta wordt Lidl, open sinds 2007, dagelijks belaagd door honderden Marokkaanse klanten die zelfs van het centrum van Marokko komen om te winkelen.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkanen werken tot 14 uur/dag om Valencia op te knappen
Vader wil kinderen ontvoeren naar Marokko, meisje slaat alarm
Spanje wil controle luchtruim Sahara aan Marokko geven
Mounir (47) in Parijs omgebracht
Mysterieuze verdwijning Fadela (50) in Frankrijk
Spaanse boeren woedend over Marokkaanse concurrentie
Sahara: Polisario valt Frankrijk aan