21 november 2022 - 15:00 - Economie
Marokko profileert zich als een serieuze concurrent voor de Spaanse auto-industrie. Dit geldt met name voor de regio Aragon, waar de sector de regionale economie domineert en werk biedt aan meer dan 25.000 mensen.
Stellantis wil zijn aanwezigheid in het Midden-Oosten en Afrika uitbreiden door meer dan 300 miljoen euro te investeren in de fabriek in Kenitra. Hierdoor kan het bedrijf zijn productiecapaciteit verdubbelen en een platform voor elektrische auto’s introduceren. Tot 2030 wil de multinational in de regio een miljoen voertuigen met verbrandingsmotor per jaar produceren. Deze voertuigen kunnen vanaf dan niet langer in Europa worden geproduceerd, meldt El Periodico de Aragon.
Lees ook: Stellantis gaat in Marokko 450.000 auto’s per jaar produceren
Marokko heeft een sterk ontwikkelde automobielsector. Er zijn ongeveer 250 bedrijven actief in de sector, met een productiecapaciteit van ongeveer 700.000 voertuigen per jaar en ongeveer 220.000 banen. Zo heeft autofabrikant Renault een fabriek geopend in Tanger. Ook Stellantis heeft zich daar gevestigd en startte de productie in juni 2019. Het Chinese bedrijf BYD zou binnenkort ook elektrische voertuigen in Marokko kunnen gaan produceren.
Marokko is overigens niet de enige bedreiging voor de Spaanse en Aragonese automobielsector. Deze week heeft de Duitse airconditioningfabrikant Trox, 19 van de 248 werknemers van zijn fabriek in Aragon ontslagen omdat het geen akkoord vond met de vakbond. Het bedrijf kondigde ook onmiddellijk de overbrenging aan van de aluminiumproductie naar een nieuwe fabriek in Marokko.
Lees ook: Marokko gaat op grote schaal batterijen voor elektrische auto’s produceren
Deze situatie heeft de regio Aragon al meegemaakt met de bedradingssector. Toen Delphi in Belchite en Tarazona als het paradepaardje van de sector werd beschouwd, had deze sector meer dan 2000 banen gecreëerd. Door de jaren heen is de activiteit echter vooral verschoven naar Marokko, waar de investeringsvoorwaarden gunstig uitvallen en de arbeidskrachten beschikbaar en goedkoper zijn. Bovendien beschikt het Koninkrijk over strategisch belangrijke havens zoals Tanger Med.
Spanje wil controle luchtruim Sahara aan Marokko geven
Marokkaanse YouTuber Weld Chinwiya in de cel
Geld Marokkaanse diaspora boost banken, maar niet de economie
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Mounir (47) in Parijs omgebracht
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden
Marokko schrapt belastingen voor wapenproducenten