6 juni 2024 - 14:00 - Marokko
Facebook, Instagram en Whatsapp blijven de populairste sociale media in Marokko. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Barometer van Sociale Media. 80% van de Marokkanen gebruikt nu sociale media, een stijging van 7% in de afgelopen vijf jaar.
Whatsapp is de onbetwiste leider met 76% van de gebruikers, gevolgd door Facebook (65%) en Instagram (40%). TikTok (19%) en Telegram (10%) winnen langzaam aan populariteit, terwijl Snapchat (8%) en LinkedIn (6%) minder populair worden.
Lees ook: Bijna 2000 gebieden in Marokko zonder internet
De Barometer toont ook enkele demografische trends. Jongeren (18-34 jaar) gebruiken sociale media vaker dan ouderen (55+). Stedelingen zijn actiever op sociale media dan plattelandsbewoners, en mensen met een hoger opleidingsniveau en inkomen gebruiken sociale media vaker dan mensen met een lager opleidingsniveau en inkomen.
Opvallend is dat Twitter, ondanks een toename van 2%, nog steeds niet erg populair is in Marokko. Slechts 4% van de Marokkanen gebruikt het platform.
Lees ook: YouTube leider van sociale media in Marokko
De Barometer van Sociale Media is een jaarlijkse studie die wordt uitgevoerd door Sunergia, een Marokkaans marketing- en onderzoeksbureau. De studie peilt naar het gebruik van sociale media door Marokkaanse internetters.
Spanje wil speler van Marokko stelen
Rym Fikri: "Door iedereen in de steek gelaten"
Haai-aanval in Agadir?
Kickbokser Jamal Ben Saddik opnieuw gearresteerd
Salamanca, populaire tussenstop bij Marokkaanse diaspora
Broers verdronken op strand Al Hoceima
Vakantiegangers balen van chaos in Al Hoceima
Marokkaanse expat verdacht van witwassen na miljoenentransactie
Europol jaagt op voortvluchtige Marokkaanse criminelen
Massale voedselvergiftiging in fastfoodrestaurant in Martil
Britse ster geniet van gezinsvakantie in Marrakech (foto’s)
Zeven doden bij ongeval met legertruck en taxi in Rabat
Belastingmedewerkster Tetouan vlucht met belastinggeld
Franse zakenman belandt in gevangenis in Marokko