19 februari 2022 - 09:00 - Marokko
YouTube is leider op het gebied van sociale media in Marokko, waar begin 2022, zo’n 84,1% van de totale bevolking toegang heeft tot het internet. Dit blijkt uit gegevens van Google die opgenomen zijn in het digitale rapport van DataReportal.
Met 21,4 miljoen gebruikers begin dit jaar, is YouTube het belangrijkste sociale medium in Marokko, vóór het platform van Meta, Facebook (2ᵉ met 18,95 miljoen gebruikers). Daarna volgt Instagram, ook een platform van Meta (3ᵉ met 9,3 miljoen gebruikers).
Lees ook: Marokko wil breedbandinternet gaan aanleggen
Het video-sharing platform TikTok staat op de vierde plaats met 5,97 miljoen gebruikers, voor Snapchat (5ᵉ met 5,50 miljoen gebruikers) en LinkedIn (6ᵉ met 3,5 miljoen gebruikers). Twitter is de hekkensluiter met 2,85 miljoen gebruikers in Marokko.
Lees ook: Het gedrag van Marokkaanse internetgebruikers
Volgens het DataReportal-rapport hebben 23,8 miljoen Marokkanen of 63,4% van de bevolking, een account op sociale media. De grote toename in de toegang tot internet in 2020 en 2021 in Marokko, is te verklaren door verschillende factoren, waaronder het afstandsonderwijs, de lockdowns en het thuiswerken. Van de 37,56 miljoen inwoners van Marokko, waren er 31,59 miljoen aangesloten op het internet in januari 2022, een stijging van 1,2% op jaarbasis, aldus het rapport.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Grote brand verwoest textielfabriek in Tanger (video)
Arrestaties na gewelddadige rellen in Nador
Schoolbus raakt van de weg in Marokko, meerdere gewonden