Zoeken

Marokko bouwt grootste scheepswerf van Afrika

12 april 2025 - 22:00 - Marokko

©

Het Nationaal Agentschap voor Havens (ANP) van Marokko heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de aanstelling van een concessiehouder voor de scheepswerf van de haven van Casablanca voor een periode van 30 jaar.

Het ANP zoekt "een gespecialiseerde operator voor de concessie van de ontwikkeling, de uitrusting, de exploitatie en het onderhoud van de nieuwe scheepswerf van de haven van Casablanca", die in aanbouw is, aldus de Marokkaanse overheidsinstantie op haar website. De Marokkaanse autoriteiten hebben al 300 miljoen dollar aan dit project uitgegeven, meldt het ANP, waarbij wordt opgemerkt dat deze werf "vier soorten installaties omvat: een droogdok van 244 meter op 40 meter; een hefplatform van 150 meter op 28 meter met een capaciteit van 9000 ton; een kade van 62 meter op 13 meter uitgerust met een portaalkraan van 450 ton en 820 meter lineaire aanlegkades", waaraan 21 hectare aan terreplein wordt toegevoegd.

Lees ook: Marokko’s handelsvloot: 100 schepen in 2040

De scheepswerf van Casablanca is de grootste van alle bestaande werven in Afrika. Marokko heeft al twee kleinere werven in Casablanca en Agadir, voornamelijk bestemd voor de reparatie van vissersboten. De sluiting van de Canarische havens voor Russische schepen in 2022, als gevolg van de sancties tegen Rusland na de invasie van Oekraïne, had deze schepen ertoe aangezet hun reparaties uit te voeren op Marokkaanse scheepswerven. Met deze nieuwe scheepswerf ambiëren de Marokkaanse autoriteiten een deel van de schepen die op weg zijn naar de "verzadigde scheepswerven in Zuid-Europa" aan te trekken, verklaarde Abdellatif Lhouaoui, woordvoerder van het ANP, aan Bloomberg.

Lees ook: Marokkaanse haven in wereldtop 3

Industriële bronnen melden dat het Franse concern Naval Group naar verwachting de opdracht voor deze nieuwe scheepswerf in Casablanca zal krijgen, ten nadele van concurrenten als het Zuid-Koreaanse Hyundai, dat de grootste scheepswerf ter wereld in Ulsan bezit, en het Spaanse Navantia. De scheepswerven vormen de derde fase van een ontwikkelingsstrategie die in 2004 begon met de bouw van de haven Tanger Med, een concurrent van Algeciras. In 2024 kende de Marokkaanse haven een groei van 18,8% en verwerkte het 10,24 miljoen containers. Marokko wil deze ervaring volgend jaar herhalen in Nador West Med, een haven in aanbouw voor de kust van Almería, evenals in de kuststeden Safi en Dakhla in de Marokkaanse Sahara.

Bladna.nl