Zoeken

Kan Marokko de concurrentie aan in de elektrische auto-industrie?

17 mei 2024 - 07:00 - Economie

©

Marokko behoudt zijn positie als grootste autoproductiecentrum van Afrika. Maar kan het koninkrijk de uitdaging van de concurrerende elektrische auto-industrie aan, waar de Verenigde Staten, China en Frankrijk al ver vooruit zijn?

In de afgelopen twee decennia hebben stimuleringsmaatregelen en investeringen in infrastructuur, zoals de spoorlijn voor vrachtvervoer, van Marokko een leidende speler in de auto-industrie gemaakt. Het koninkrijk telt nu meer dan 250 autotoeleveranciers, waaronder een groot aantal dochterondernemingen van buitenlandse bedrijven, die zo’n 220.000 mensen tewerkstellen. Marokko exporteert meer auto’s naar Europa dan China, India of Japan, en heeft een productiecapaciteit van 700.000 voertuigen per jaar. "Vijftien jaar geleden exporteerden we geen enkele auto. Vandaag is het de grootste exportsector van het land", aldus Ryad Mezzour, minister van Industrie en Handel, in een interview met Associated Press. Volgens hem onderscheidt Marokko zich van andere bestemmingen door de ontwikkeling van havens, vrijhandelszones en snelwegen. Bovendien heeft de regering subsidies tot 35% aangeboden aan autofabrikanten om fabrieken op te zetten in het landelijk achterland, buiten Tanger, waar Renault nu Clio’s en Dacia Sandero’s produceert - de meest populaire personenauto in Europa - en waar binnenkort de productie van de Dacia Jogger hybride moet beginnen.

Lees ook: Marokkaanse overheid: "elektrische voertuigen geen optie"

Marokko bereidt zich nu voor op het tijdperk van elektrische voertuigen, net als Europa dat de komende decennia streeft naar een geleidelijke uitbanning van verbrandingsmotoren. Het succes van Renault in Marokko maakt het koninkrijk aantrekkelijk voor andere investeerders, ook op het gebied van elektrische voertuigen, aldus Mohamed Bachiri, operationeel directeur van de Franse groep. Volgens hem zal de Marokkaanse industrie waarschijnlijk blijven groeien, aangezien de "integratiegraad" van Marokko - het percentage onderdelen dat autofabrikanten lokaal kunnen aanschaffen - gestaag is gestegen tot meer dan 65%. Het land heeft ook een concurrentievoordeel met ervaren en gekwalificeerde autowerknemers die andere bestemmingen niet hebben, voegt Bachiri toe. "We zijn erop voorbereid om auto’s te maken voor onze klanten in de sector. En op de dag dat ze beslissen dat ze elektrische voertuigen nodig hebben, zullen we dat ook doen."

Lees ook: Productie elektrische auto’s droogt Marokko uit

Terwijl "de Verenigde Staten en Europese landen hun autofabrikanten aanmoedigen om de productie van elektrische voertuigen te ’lokaliseren’, heeft Marokko altijd met trots een vrije markt benadrukt die douanerechten en handelsbarrières vermijdt", merkt de publicatie op. Westerse regeringen die ontwikkelingslanden lange tijd hebben aangemoedigd om vrijhandel te omarmen, voeren nu beleid om hun eigen productie van elektrische voertuigen te stimuleren. In 2023 hebben Frankrijk en de Verenigde Staten beide belastingkredieten en stimuleringsmaatregelen ingevoerd voor consumenten die elektrische voertuigen kopen die in Europa of Noord-Amerika zijn geproduceerd. De Amerikaanse stimuleringsmaatregelen kunnen ook gelden voor Marokko, aangezien de twee landen een vrijhandelsovereenkomst hebben. Dit stelt Ryad Mezzour niet gerust. Volgens hem bemoeilijken deze stimuleringsmaatregelen de wereldwijde toeleveringsketen en maken ze zijn werk soms ingewikkelder.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team