1 februari 2024 - 13:00 - Economie
Marokko zet ambitieuze stappen om een wereldleider te worden in de productie van batterijen voor elektrische voertuigen. Hierbij richt het land zich op samenwerkingsverbanden met grote Chinese investeerders en is het van plan om metalen te winnen uit de zeebodem rond de Canarische Eilanden, een gebied dat onderwerp is van een territoriaal geschil tussen Spanje en Marokko.
De kwestie rond de zeegrenzen bij de Canarische Eilanden blijft een punt van verdeeldheid tussen Marokko en Spanje, ondanks de erkenning door Spanje van Marokko’s soevereiniteit over de Sahara. Als onderdeel van zijn streven om een wereldleider in de productie van elektrische batterijen te worden, is Marokko van plan om de rijke minerale voorraden in de zeebodem van de archipel te benutten, essentieel voor de vervaardiging van batterijen.
Lees ook: Elektrische batterijen: Marokko op weg om wereldmacht te worden
Het Zuid-Koreaanse bedrijf LG Chem, gespecialiseerd in de productie van batterijen met nikkel-, kobalt- en mangaankathodes, die geleverd worden aan autofabrikanten zoals Ford, Chevrolet en Renault, heeft reeds de bouw aangekondigd van een grote fabriek in Marokko in samenwerking met het Chinese Youshan, een dochteronderneming van de gigant Huayou. Dit project zal een investering vergen van 18 miljard euro en zal naar verwachting operationeel zijn in 2026, met een jaarlijkse productie van ongeveer 50.000 ton lithium-, fosfaat- en ijzergebaseerde batterijen, meldt El Dia.
LG Chem plant ook een lithiumconversiefabriek in Marokko, die naar verwachting in 2025 operationeel zal zijn en jaarlijks zo’n 52.000 ton lithium zal produceren. Naast LG Chem en Youshan is de Chinese gigant Gotion High Tech, een wereldleider op het gebied van batterijen, van plan om 6 miljard euro te investeren in een grote fabriek in de regio Laayoune-Sakia el-Hamra in de Marokkaanse Sahara.
Lees ook: Elektrische batterijen: Chinese groep bouwt mega fabriek in Marokko
Marokko is met name geïnteresseerd in de minerale voorraden van El Hierro, Echo, Drago en vooral Tropic, dat de grootste afzettingen bezit. Terwijl de Marokkaans-Spaanse grensbepaling bij de Canarische Eilanden nog afhangt van de United Nations Convention on the Law of the Sea, zet Marokko in op grootschalige productie van batterijen voor elektrische voertuigen.
Geld Marokkaanse diaspora boost banken, maar niet de economie
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Mounir (47) in Parijs omgebracht
Designprijs voor elektrische mini-auto uit Kenitra
FIFA-ranglijst: teleurstelling voor Marokkanen
Marokkanen eisen meer rechten voor dieren
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden
Marokko schrapt belastingen voor wapenproducenten