12 november 2020 - 09:00 - Economie
Volgens een onderzoek van het "Policy Center for the New South" neemt Marokko de koppositie in de Afrikaanse automobielsector over van Zuid-Afrika. Dit komt met name door de opening van de Renault-fabriek in Melloussa, nabij Tanger, en die van PSA in Kenitra. Hierdoor is de jaarlijkse productiecapaciteit van auto’s in Marokko flink uitgebreid.
Volgens prognoses zal de autoproductie in Marokko tussen 2025 en 2030 uitkomen op 700.000 tot 1 miljoen auto’s per jaar. De export van bekabeling voor auto’s is vanaf 2011 met 75% gestegen. De auto-assemblages en -constructies van de Renault-fabriek Melloussa waren in 2011 nog goed voor 12% van de totale productie in Marokko en zijn in 2018 gestegen naar 47%. In 2018 werd 72% handelsdekking van alle soorten autogoederen behaald.
"Deze zeer sterke stijging wordt verklaard door een dekkingsgraad van ongeveer 100% voor bouwgoederen. Dit percentage bedroeg in 2011 slechts 16%. Het zal het aandeel van de invoer van carrosserieën en auto-accessoires verminderen, waarvan de dekkingsgraden respectievelijk 8% en 26% bedragen in 2018. Aan de andere kant is de daling waargenomen in 2016 het gevolg van een aanzienlijke stijging van de geïmporteerde voertuigen met 31%, terwijl de export slechts met 21% toenam", zegt Henri-Louis Vedie, onderzoeker economie aan de Universiteit van Paris Dauphine. "De komst van PSA in Kenitra zou deze nog verder moeten verbeteren om in 2023 100% te bereiken", schat Vedie.
Door de ingebruikname van een Peugeot-fabriek in Kenitra in juni 2019, is de productiecapaciteit van Marokko in 2020 met 100.000 voertuigen per jaar toegenomen en tegen 2023 zullen er 100.000 extra voertuigen per jaar worden geproduceerd. Verder worden er in de Somaca-fabriek in Casablanca jaarlijks 70.000 auto’s gebouwd en 340.000 Renault-Nissan-voertuigen in Melloussa. In 2023 moet volgens de prognoses voor het eerst een jaarlijkse productie van 700.000 personenauto’s worden gehaald. Als dit aantal wordt bereikt is Marokko officieel Zuid-Afrika voorbijgestreefd als grootste autoproducent in Afrika.
De Chinese fabrikant BYD (Build Your Dream Auto Industry), die deelnam aan het China-Africa Forum in Marrakesh, is van plan om vier fabrieken te openen voor de productie van elektrische auto’s in de nieuwe industriezone Mohammed VI-Tanger Tech. Als dit project is voltooid zal het "de autoproductiecapaciteit op 300.000 extra eenheden brengen, waardoor de totale capaciteit van Marokko op een miljoen passagiersvoertuigen per jaar uitkomt en de positie van het koninkrijk als leider in Afrika wordt verstevigd", zo staat in het onderzoek vermeldt.
Volgens de studie zal Marokko dus in 2030 de grootste autoproducent van Afrika zijn, gevolgd door Zuid-Afrika en Egypte.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden