16 oktober 2023 - 16:00 - Economie
Habiba Laklalech, CEO van het Nationaal Bureau voor Luchthavens (ONDA), gaf een overzicht van Marokko’s ambitieuze plannen om tegen 2040 een aanzienlijke uitbreiding van zijn luchthavencapaciteit te realiseren.
De luchtverkeerssector in Marokko blijft bloeien. "Ondanks de aardbeving heeft het luchtverkeer eind september het pre-Covid-niveau overtroffen, en we verwachten tegen het einde van het jaar een historisch record van meer dan 25 miljoen passagiers, een stijging van 3% tot 4% ten opzichte van 2022", vertelt een enthousiaste Laklalech in een interview met Médias24. Ze specificeert dat de luchthaven van Tanger een herstelpercentage van 144% heeft bereikt, Agadir 111%, Fez 123% en Casablanca 84% vanwege een vermindering van het aantal vluchten van Royal Air Maroc, dat een tiental vliegtuigen had verkocht tijdens de Covid-periode.
Lees ook: Luchthaven Oujda bleef draaien ondanks overstromingen
Om de doelstellingen te halen, is het ONDA van plan een naamloze vennootschap te worden, gericht op meer financieringsbronnen en flexibiliteit in beheer. "Van een lokale operator, streeft het ONDA ernaar een wereldwijde speler te worden die de beste standaarden in luchtvaartnavigatiediensten en luchthavenexploitatie zal leveren, terwijl het zich aanpast aan nationale en internationale uitdagingen," legt Laklalech uit. Ze voegt eraan toe dat grote luchthavens ’Business Units’ zullen worden die toegankelijk zullen zijn voor investeerders.
Kleinere luchthavens, met minder dan een miljoen passagiers per jaar, zullen zich voornamelijk richten op het bevorderen van regionale connectiviteit. Ook meldt Laklalech dat het ONDA in juni een nieuwe aankomstzone in de luchthaven van Casablanca heeft ingehuldigd, wat de doorstroming van het passagiersverkeer aanzienlijk heeft verbeterd. Verdere verbeteringen zijn gepland, waaronder de renovatie van de bagageafhandelingsprocessen en een soepeler transitcircuit naar Afrika, dat eind 2023 operationeel zal zijn.
Lees ook: Recordtoename passagiers op luchthaven Nador-El Aroui
Bijkomende initiatieven zijn onder meer de opening van een nieuwe landingsbaan in Tetouan om grotere vliegtuigen te ontvangen en de herinrichting van de vertrekzone van de luchthaven van Marrakech om de capaciteit te verhogen. De totale capaciteit van Marokkaanse luchthavens zou tegen 2030 ongeveer 60 miljoen passagiers moeten bereiken tegen 40 miljoen nu, en zou zelfs moeten verdubbelen in 2040.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden