Zoeken

Marokko wordt productielocatie voor China

22 december 2024 - 06:00 - Economie

©

China overweegt Marokko te gebruiken als productielocatie voor elektrische auto’s. Door toenemend protectionisme in Europa en de Verenigde Staten wordt export van Chinese elektrische voertuigen steeds lastiger. De Europese Green Deal en de Amerikaanse Inflation Reduction Act stimuleren lokale productie, wat een bedreiging vormt voor Chinese exporteurs.

Hoewel China in 2023 1,2 miljoen elektrische auto’s exporteerde, heeft Brussel een importheffing van 35,3% ingevoerd en hebben de Verenigde Staten de importtarieven verhoogd tot 100%. Dit maakt Chinese elektrische auto’s duurder voor consumenten en minder winstgevend voor exporteurs. China zoekt daarom naar alternatieven en ziet Marokko als strategische hub voor de productie van elektrische voertuigen.

Lees ook: Marokko, nieuw speelveld in handelsoorlog tussen China en het Westen?

Marokko beschikt over de grootste fosfaatreserves ter wereld, een essentieel onderdeel van batterijen voor elektrische auto’s. De overstap naar lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LFP), die goedkoper en veiliger zijn, versterkt de positie van Marokko in de Chinese strategie. Bovendien heeft Marokko vrijhandelsakkoorden met zowel de Europese Unie als de Verenigde Staten, wat de export van in Marokko geproduceerde elektrische auto’s vergemakkelijkt.

Lees ook: Stellantis gaat ster-motor in Marokko produceren

Chinese bedrijven vestigen zich al in Marokko, met de bouw van fabrieken voor elektrische autobatterijen en deelname aan infrastructuurprojecten zoals de modernisering van het spoorwegnet. China wil logistieke kosten verlagen en de toegang tot belangrijke markten veiligstellen. Marokko wil profiteren van de Chinese investeringen, maar behoudt zijn onafhankelijke buitenlandbeleid en sterke banden met traditionele partners zoals Frankrijk.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team