Zoeken

Marokko sluit Spanje en Frankrijk uit bij aanbesteding 150 treinen

13 februari 2025 - 07:00 - Marokko

©

Het Marokkaanse spoorwegbedrijf (ONCF) heeft de Spaanse constructeur Talgo en de Franse constructeur Alstom uitgesloten van de eerste fase van de aanbesteding voor de aankoop van 150 treinen, met het oog op het WK 2030.

Na Talgo, Alstom en het Chinese CRRC Zhuzhou Locomotive Co uit de aanbesteding te hebben geëlimineerd, zal de ONCF kiezen tussen het Spaanse CAF en het Zuid-Koreaanse Hyundai Rotem, de twee die nog in de running zijn, meldt Barlamane. CRRC Zhuzhou Locomotive Co. had een offerte ingediend voor de sub-loten TNR en RER, en Talgo had offertes ingediend voor de 40 intercitytreinen en de 18 hogesnelheidstreinen.

Lees ook: Marokko gaat eigen treinen produceren

Ter herinnering: de aanbesteding van de ONCF betreft in totaal 168 treinen, waaronder 40 intercitytreinen, 60 snelle pendeltreinen (TNR), 50 treinen voor het regionale expresnetwerk (RER) en 18 hogesnelheidstreinen, voor een totale kostprijs van 1,8 miljard euro. Afgelopen oktober kreeg Alstom het lot voor de levering van de 18 hogesnelheidstreinen toegewezen. Daardoor is de Franse constructeur niet meer in aanmerking voor de drie andere loten.

Tijdens een ontmoeting met de minister van Industrie en Handel, Ryad Mezzour, kondigde de CEO van Hyundai Rotem, Lee Yong-Bae, afgelopen juli de intentie van de groep aan om een treinenfabriek in Marokko te bouwen en technologieën over te dragen. Naast de levering van de treinen moeten de geselecteerde bedrijven ook het onderhoud van de apparatuur gedurende 20 jaar verzorgen.

Lees ook: Marokko investeert 96 miljard dirham voor spoorwegen

Het ONCF zal een definitieve aanbesteding uitschrijven na de afronding van het bestek. De overgebleven kandidaten krijgen een maand de tijd om hun offertes in te dienen.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team