11 december 2013 - 14:35 - Economie
Het ’merk Marokko’ staat in de top-10 van landen die het meest waarde hebben verloren in 2013. Dat blijkt uit de nieuwe merkenranglijst van Brand Finance. Tussen 2012 en 2013 verloor Marokko 19%.
Het merk Marokko is op grond van de berekeningen van Brand Finance, 40 miljard dollar waard. Dat is 19% - of 9 miljard - minder dan in 2012. De rating van Marokko daalt hierdoor van A naar A-.
Zelfs met een verlies van 19% doet Marokko het beter dan een aantal andere landen. Zo heeft Spanje dit jaar 20% en Griekenland 34% verloren. Cyprus en Egypte doen het het slechtst met 38% verlies. Oorzaken hiervan zijn onder meer de Arabische Lente en de economische crisis.
Maleisië won het meeste waarde in 2013 met een stijging van 48%. Sri Lanka (+46%), Thailand (+43%) en Turkije (41%) volgen.
Voor de ranking hield Brand Finance rekening met vier belangrijke sectoren van de economie van een land: investeringen, toerisme, producten en diensten. Op grond daarvan werd een Top-100 opgesteld.
Top 10 merkenranglijst Brand Finance
1 - Verenigde Staten - 17.990 miljard dollar
2 - China - 6109 miljard dollar
3 - Duitsland - 4002 miljard dollar
4 - Groot-Brittannië - 2354 miljard dollar
5 - Japan - 2263 miljard dollar
6 - Frankrijk - 1938 miljard dollar
7 - Canada - 1836 miljard dollar
8 - Brazilië - 1478 miljard dollar
9 - India - 1366 miljard dollar
10 - Australië - 1257 miljard dollar
...
67 - Marokko - 40 miljard dollar
Walid Regragui ontslagen? Marokkaanse voetbalbond reageert
Auto rijdt café binnen in Tanger, meerdere slachtoffers (video)
Indrukwekkend Russisch zeilschip meert aan in Agadir
Amerikaanse staatssecretaris van Defensie onder vuur om ’kafir’-tatoeage
Mocro Maffia-acteur Oussama Ahammoud voor de rechter
Marokko ontwerpt steden van de toekomst
Spaanse bedrijven dreigen Marokko te verlaten
X-Links energieproject Marokko-VK in gevaar
Franse gigant verplaatst banen naar Marokko
Marokkaanse dirham groeit fors
Concurrent Ikea vestigt zich in Marokko
Nieuwe luchtvaartalliantie Marokko en China
Ryanair verdubbelt ambitie in Marokko
Maroc Telecom en Inwi sluiten verrassende alliantie