13 december 2023 - 19:00 - Wereld
Het Duitse sportmerk Puma heeft besloten om zijn sponsorcontract met het Israëlisch voetbalelftal niet te verlengen na 2024.
Deze beslissing, die dinsdag door Puma werd bevestigd, maakt deel uit van een bredere strategische wijziging binnen het bedrijf. Volgens een woordvoerder van Puma heeft dit besluit niets te maken met de recente gebeurtenissen in Gaza tussen Israël en Hamas, noch met oproepen tot boycot van Puma vanwege zijn samenwerking met de Israëlische Voetbalbond (IFA). Deze keuze is gemaakt vóór de aanval van Hamas op 7 oktober en de daaropvolgende Israëlische reactie in de Gazastrook.
Lees ook: Zara verwijdert onder druk denigrerende campagne tegen Palestina
Naast Israël is ook Servië getroffen door deze beslissing, onderdeel van Puma’s nieuwe globale strategie in de sportwereld. De strategie "minder, groter, beter", zoals door de woordvoerder van Puma omschreven, zal ook toegepast worden op sportmarketing.
Lees ook: McDonald’s Marokko onder druk door boycotcampagne
In 2018 kwamen er oproepen tot boycot tegen Puma nadat het bedrijf besloot het Israëlische team te sponsoren. Puma verdedigde zich destijds door te stellen dat hun contract met het voetbalelftal was en niet met een lokaal team in de nederzettingen.
Spaanse TikTokster geeft reistips voor Marokko: "Opgelet voor taxi-trucs!"
In Marokko geproduceerde auto is nummer 1 in Europa
Komt miljardair Elon Musk naar Marokko?
Yassin in rolstoel en dakloos: "Ik leef in angst"
Massale veiligheidsversterking in Belyounech
Zineb Hattab, eerste vegan sterrenchef van Zwitserland
In Marokko geproduceerde auto is nummer 1 in Europa
Saoedi-Arabië’s Eid aankondiging voedt twijfel
Canadezen verruilen Verenigde Staten voor Marokko
Eid-aankondiging door Marokkaanse imam zorgt voor verwarring in Canada
Marokko genoemd in mega-fraudezaak in Frankrijk
Spanje riskeert uitsluiting van organisatie WK 2030
Gevaarlijke escalatie na uitzetting Marokkaanse diplomaat door Algerije
Spaanse justitie: uitzetting Algerijn naar Marokko onwettig