20 juni 2024 - 14:10 - Economie
Terwijl de prijzen van brandstof op de internationale markten dalen, blijven Marokkaanse automobilisten fors de dupe. Met een literprijs van 1,54 dollar per liter op 20 mei 2024, behoort Marokko tot de vier duurste landen van Afrika.
Deze paradoxale situatie, waarbij de daling van de wereldmarktprijzen niet wordt doorvertaald naar de pomp, wekt onbegrip en frustratie bij de Marokkaanse consument.
Lees ook: Russische brandstofexport naar Marokko explodeert
Een belangrijke factor is de sterke afhankelijkheid van Marokko van brandstofimport. In tegenstelling tot olieproducerende landen heeft Marokko geen eigen productie om de schokken op de internationale markt op te vangen.
Daarnaast speelt de hoge fiscaliteit een cruciale rol. maar liefst 31% van de uiteindelijke prijs bestaat uit belastingen en accijnzen, terwijl de internationale markt 61% voor zijn rekening neemt. De resterende 8% wordt bepaald door distributiekosten en de winstmarge van de distributeurs.
Lees ook: Stijging brandstofprijzen is raadsel in Marokko
Een bijkomende factor is de kostprijs van raffinage, die niet altijd gelijke tred houdt met de daling van de olieprijs. Volgens Finances News Hebdo is de raffinage-activiteit wereldwijd afgenomen, met investeringen die zich meer richten op hernieuwbare energiebronnen.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden