24 april 2012 - 16:44 - Marokko
Politieke partijen die zich nu verzetten tegen het project van een Marokkaanse HSL, hebben zelf de eerste overeenkomsten ervan ondertekend, aldus de minister van Vervoer Aziz Rebbah tijdens een perspunt in Rabat zaterdag.
Volgens Rebbah zal de HSL niet alleen de reistijd verbeteren, maar ook een aanzienlijke impact hebben op de verkeersveiligheid en de regio’s dat de trein zal kruisen.
Omar Balafrej, voorzitter van de NGO "Klaarheid, ambitie en moed" en aanhanger van de beweging "Stop HSL", heeft een heel andere mening. De initiatiefnemer van "Stop TGV", denkt namelijk dat Marokko behoefte heeft aan industrialisatie, en dat de 4,5 miljard dollar dat de HSL zal kosten, goed zijn voor 6000 hectare industriële zones.
Donderdag had Aziz Rebbah een debat verlaten over de HSL tussen regeringsleden en activisten van "Stop TGV". Volgens de minister werd zijn vertrek gemotiveerd door de aanwezigheid van jongeren die pamfletten uitdeelden waarin het HSL-project als diefstal werd beschreven.
De hogesnelheidslijn, nu met hand en tand verdedigd door de PJD, was vóór de benoeming van de regering, door PJD-minister Lahcen Daoudi als katastrofisch omschreven.
Marokko exporteert auto’s naar ruim 70 landen
Jongeman gedood door bliksem in Tanger
VS stuurt ondernemers naar Marokko om export te vergroten
Leerling doodgestoken bij school in Tanger
Geen Marokkaanse olijfolie in wereldtop 100
Ryanair vliegt naar Dakhla: Algerije boos
Jongeman gedood door bliksem in Tanger
Leerling doodgestoken bij school in Tanger
Geen Marokkaanse olijfolie in wereldtop 100
Ryanair vliegt naar Dakhla: Algerije boos
Doden bij crash vliegtuig Marokkaanse luchtmacht
Marokkaans automerk NamX wil Amerika veroveren
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan