22 februari 2012 - 17:18 - Marokko
Het project van Hogesnelheidslijn (HSL) vertegenwoordigt de "Marokko dat we niet willen", aldus een NGO-groep aan de oorsprong van een nieuwe campagne genaamd "Stop HSL!" (Stop TGV!).
Voor de NGO-groep zou het geld van de HSL Tanger-Casablanca, meer dan 25 miljard dirham, kunnen dienen voor de realisatie van heel wat prioritaire projecten in Marokko, zoals bijvoorbeeld de bouw van:
– 5000 basisscholen of 3000 middelbare scholen in stedelijke gebieden
– 25.000 scholen op het platteland
– 100 technische scholen
– 300 technische opleidingsinstituten
– 25 universitaire ziekenhuizen volledig uitgerust en met een totale capaciteit van 22.000 bedden
– 6000 hectare nieuwe industriële zones (36.000 industriële eenheden)
– 16.000 sociale centra, bibliotheken en buurthuizen
– 10.000 mediabibliotheken
– 16.000 km landelijke wegen.
De ondertekenaars van deze oproep hekelen ook het feit dat "de beslissingen die invloed hebben op het dagelijks leven van alle burgers en toekomstige generaties, worden genomen zonder overleg of democratisch debat".
Attac-Marokko, Transparency Marokko, NGO Clarté Ambition Courage, Initiatief BDS Marokko, Capdema en de Marokkaanse Forum voor sociale alternatieven, betwisten de noodzaak van een dergelijk project in Marokko.
Rijkere landen zoals Spanje, Portugal of Argentinië, hebben namelijk hun hogesnelheidstrein-projecten uitgesteld, terwijl Marokko,voorlaatste in de regio wat betreft menselijke ontwikkeling, deze voortzet.
VS stuurt ondernemers naar Marokko om export te vergroten
Leerling doodgestoken bij school in Tanger
Geen Marokkaanse olijfolie in wereldtop 100
Ryanair vliegt naar Dakhla: Algerije boos
Doden bij crash vliegtuig Marokkaanse luchtmacht
Rat valt letterlijk op hoofd Marokkaanse politicus tijdens radio-interview
Leerling doodgestoken bij school in Tanger
Geen Marokkaanse olijfolie in wereldtop 100
Ryanair vliegt naar Dakhla: Algerije boos
Doden bij crash vliegtuig Marokkaanse luchtmacht
Marokkaans automerk NamX wil Amerika veroveren
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk