14 mei 2022 - 10:00 - Economie
Renault bekijkt na de stopzetting van de productie in Rusland nu ook zijn fabriek in de buurt van Oran in Algerije, waar de productie reeds twee jaar lang bijna helemaal stilligt. Vorig jaar bracht de fabrikant de productie van de Dacia Logan vanuit deze fabriek over naar de fabriek van Tanger in Marokko.
Renault heeft de fabriek in Oran ingehuldigd in 2014, om er de modellen Dacia Logan 2, Renault Symbol 2, Dacia Sandero 2 en Renault Clio 4 te assembleren en in Algerije op de markt te brengen, schrijft het in de auto-industrie gespecialiseerde bedrijf Inovev in zijn recentste maandelijkse analyse. Maar de vestiging "beantwoordt niet meer aan de doelstellingen van de fabrikant, met name omdat ze niet meer in staat is het beoogde productieniveau van 75.000 voertuigen per jaar te halen", zegt Inovev aan de hand van een citaat van L’Argus.
Lees ook: Elektrische Dacia Spring dit jaar nog in Marokko verkocht
Volgens de gegevens van Renault werden er in 2020 slechts 754 voertuigen geassembleerd op de site (173 Logan/Symbol 2, 354 Sandero 2 en 227 Clio 4). De fabriek sloot zijn deuren meer dan een jaar omwille van de coronacrisis en politieke gebeurtenissen in het land. De fabriek in Oran is in mei 2021 geleidelijk weer in gebruik genomen en heeft vorig jaar in totaal 5208 auto’s geassembleerd (1148 Logan, 2808 Sandero en 1252 Clio), twaalf keer minder dan in 2019.
"De prognoses voor de periode 2022-2030 zijn zeer onzeker en het is niet zeker dat Renault de fabriek gaat behouden", analyseert Inovev. In 2021 werd de productie van de Dacia Logan van de fabriek in Oran verplaatst naar de fabriek in Tanger, waar de productie aanzienlijk toeneemt (350.000 eenheden). "Het onderwerp Algerije is niet nieuw voor Renault, maar de belangstelling voor het behoud van de fabriek vindt plaats in een context waarin de fabrikant zich wil herfinancieren", aldus de onderneming.
Lees ook: Nieuw record voor Renault-fabriek in Tanger
Renault verzekert dat het voorlopig niet van plan is om de fabriek te sluiten. "De situatie duurt al even en de geassembleerde volumes zijn inderdaad nog steeds erg laag, maar we hebben in geen geval aangekondigd dat we Algerije zouden verlaten, het land blijft een belangrijke markt voor Renault", aldus de Franse groep. Renault verkocht vorig jaar 5109 auto’s in het land, wat neerkomt op een marktaandeel van 20,6%.
Flinke blunder voor Hakim Ziyech (video)
Algerije stuurt Marokkaanse jongeren terug via landgrens
Verkrachting Franse advocate in Casablanca: zonen Marokkaanse elite verdacht
Marokko haalt oude taxi’s in van de weg
Halalvlees Isla Délice en Réghalal gevaarlijk?
Marokko laatste toevluchtsoord voor uitgestorven trekvogel
BIM opent megaplatform in Marrakech
Marokko exporteert auto’s naar ruim 70 landen
VS stuurt ondernemers naar Marokko om export te vergroten
Oorlog of niet, handel Marokko-Israël bloeit op
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL