Zoeken

Royal Air Maroc komt met nieuwe routes én nieuwe vliegtuigen

13 mei 2024 - 11:00 - Economie

©

Royal Air Maroc heeft ambitieuze plannen voor de toekomst. De Marokkaanse luchtvaartmaatschappij gaat nieuwe routes openen in Europa en Afrika, haar vloot vernieuwen en het aantal vliegtuigen de komende tien jaar verdubbelen.

"We gaan Abuja in Nigeria in juni heropenen, met een aanvulling op onze Lagos-route. Dit is een primeur voor dit Engelstalige land," aldus Abdelhamid Addou, CEO van Royal Air Maroc, in een interview met RFI en Jeune Afrique. "N’Djamena in Tsjaad staat voor volgend jaar op de planning. Daarna volgen Oost-Afrika en Zuid-Afrika. Dit jaar openen we ook Napels en Manchester, en zo verder. Elk jaar breiden we ons netwerk in Europa uit. We verwachten de komende tien jaar ongeveer 75 nieuwe bestemmingen in Europa en 15 op het Afrikaanse continent te openen."

Lees ook: Royal Air Maroc mikt op XXL vloot voor WK 2030

Royal Air Maroc kiest voor Boeing als leverancier van nieuwe vliegtuigen. "Als middelgrote luchtvaartmaatschappij met een vloot van zo’n vijftig toestellen is het eenvoudiger om met één leverancier te werken. Dit vereenvoudigt het onderhoud en de pilotenopleiding. We staan ​​echter ook open voor voorstellen van andere vliegtuigbouwers, zoals Airbus," aldus Addou. Op 15 april lanceerde Royal Air Maroc een internationale aanbesteding voor de aanschaf van nieuwe vliegtuigen. "We willen van 50 naar 200 vliegtuigen gaan. Deze grote stap voorwaarts wordt ingegeven door onze ambitie om de verschillende Afrikaanse diaspora’s over de hele wereld met elkaar te verbinden en onze leidende positie op het continent te versterken."

De luchtvaartmaatschappij verwacht de komende maanden "12 nieuwe vliegtuigen te ontvangen om onze nieuwe routes te ondersteunen." Addou is vastberaden om de leidende positie van Royal Air Maroc op het continent te behouden. "We laten ons niet afleiden door de acties van anderen. We zijn juist vereerd dat we als voorbeeld worden gezien," aldus de CEO over de "felle" concurrentie van Ryanair, Air Arabia en zelfs Air Algérie. "We kijken vooruit... We hebben duidelijke richtlijnen die op het hoogste niveau van de staat worden ondersteund om op koers te blijven."

Lees ook: Nieuwe vliegtuigen voor Royal Air Maroc

Royal Air Maroc heeft in de loop der decennia een sterke reputatie opgebouwd en is niet voor niets lid van de Oneworld-alliantie. "We behoren tot de 14 luchtvaartmaatschappijen van deze alliantie [...] omdat we kwaliteitsproducten, een uitstekende klantbeleving en internationale allure bieden. Ik ga geen vergelijkingen maken met anderen. We bepalen onze eigen koers en we zullen die halen," aldus Abdelhamid Addou. Hij benadrukt dat de huidige strategie van de luchtvaartmaatschappij "gebaseerd is op complementariteit van de diensten die we aanbieden met die van low-cost maatschappijen", met behoud van "een coherentie die de sector niet destabiliseert." Want, zo besluit hij, "het is essentieel om het toerisme op een doordachte manier te stimuleren, zodat de nationale economie hiervan profiteert en onze soevereiniteit in de luchtvaart gewaarborgd blijft."

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team