26 november 2022 - 12:00 - Economie
Sabca, een Belgische onderneming voor de bouw van vliegtuigonderdelen, heeft woensdag haar nieuwe fabriek aan de rand van de luchthaven van Casablanca ingehuldigd. Het bedrijf ondertekende vorig jaar een belangrijk contract voor de assemblage van een Zwitserse zakenjet. Het is meteen ook het eerste Marokkaanse vliegtuig.
In de nieuwe 16.000 m2 grote fabriek, vlakbij de Mohammed V-luchthaven van Casablanca, gaat Sabca rompen en vleugels assembleren voor de businessjet PC-12 van de Zwitserse vliegtuigbouwer Pilatus Aircraft, schrijft De Tijd. De opening vond plaats in aanwezigheid van Taoufiq Moucharraf, de secretaris generaal van het ministerie van Industrie en Handel, de Raad van Bestuur van de Orizio-groep, de directie van Sabca en vertegenwoordigers van Pilatus.
Lees ook: Marokko gaat militaire vliegtuigen zelf onderhouden
De Pilatus PC-12 is een eenmotorig zakenvliegtuig voor negen personen, dat ook cargo kan vervoeren. Het vliegtuig kost tussen 12 en 15 miljoen euro en is een bestseller. Inmiddels werden reeds meer dan 1800 stuks verkocht. Drie jaar geleden lanceerde het bedrijf een nieuwe versie, maar was niet helemaal tevreden over de productiesite in India. Het nieuwe contract voor de assemblage van de Pilatus werd gewonnen door Sabca. Het bedrijf besloot naar Marokko te verhuizen en bouwde in recordtempo een nieuwe assemblagehal in Casablanca.
Sabca heeft in Marokko zo’n 240 werkkrachten aangeworven. "In België is het niet makkelijk mensen te vinden. In Marokko hadden we voor elke tien jobs 100 goed opgeleide kandidaten. Hier is men fier om voor een technologisch luchtvaartbedrijf te kunnen werken. In België bestaat spijtig genoeg veel luchtvaartbashing", zegt CEO Stéphane Burton van Orizio, de holding boven Sabca en zusterbedrijf Sabena Engineering.
Lees ook: Spirit AeroSystems produceert vliegtuigonderdelen in Marokko
Sabca-CEO Thibauld Jongen zegt dat de nieuwe fabriek hen ook in staat stelt om de manuele assemblagearbeid in Marokko te doen. "Het uurloon bedraagt hier een vijfde van dat in België". De activiteiten met hoge toegevoegde waarde zoals design, engineering, productie van composietonderdelen en complexe gerobotiseerde assemblage, blijven in de vestigingen in Lummen en Brussel.
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Afrika Cup 2025: dit zijn de 24 landen die gekwalificeerd zijn voor Marokko
Marokko opent grenzen voor olijfolie
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren