11 januari 2021 - 22:00 - Economie
Na 18 maanden aan bouwwerkzaamheden is containerterminal 3 van de haven van Tanger Med 2 in gebruik genomen. De terminal zal volledig in gebruik worden genomen in juni 2021.
Hoewel de laad en losplaats voor containerschepen nog niet helemaal is voltooid, is de capaciteit van de haven nu al uitgebreid met een TEU (eenheid waarmee wordt gemeten hoeveel plaats er is voor zeecontainers) van 1,5 miljoen. Hiermee komt de totale capaciteit van het havencomplex te liggen op 9 miljoen TEU.
Tanger Alliance, een dochteronderneming van Marsa Maroc, Contship Italia, Eurogate International en Hapag-Llyod, lieten via een persbericht weten dat een van hun containerschepen als eerst bij de nieuwe containerterminal was aangemeerd.
De nieuwe terminal bestrijkt een oppervlakte van 36 hectare en heeft een kade met een totale lengte van 800 meter. De bouw heeft bijna 175 miljoen euro gekost. Verder is de terminal voorzien van 8 kadekranen (STS) voor het laden en lossen van de grootste containerschepen ter wereld, evenals 22 parkportalen (RTG) voor de opslag van zeecontainers.
De exploitatie van containerterminal 3 wordt verzorgd door een dochteronderneming van Tanger Alliance.
Luchthaven Casablanca: nieuw team pakt bagageproblemen aan
Corruptieschandalen in Tetouan: politici onder druk
Marokko gaat Schotse melk importeren
België versnelt uitzettingen Marokkanen
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Streamer Ilyas El Maliki veroordeeld tot celstraf
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens
Marokko maakt flinke winst met verkoop gemeenschappelijk grond
Marokkaanse dirham in opmars
China wil in Marokkaanse Sahara investeren
Belastingverlaging in Marokko: niet iedereen tevreden