21 december 2023 - 13:00 - Economie
De Marokkaanse haven Tanger Med blijft groeien en versterkt zijn positie op de wereldmarkt met de voltooiing van de tweede fase van een geautomatiseerde containerterminal, beheerd door APM Terminals MedPort Tangier.
Deze uitbreiding, die 18 hectare beslaat en 400 meter extra kade omvat, stelt de haven in staat om jaarlijks een miljoen extra containers te verwerken. Hierdoor verhoogt de huidige capaciteit van de terminal naar vier miljoen containers, waarmee het dichter bij het doel van vijf miljoen containers in 2025 komt.
Lees ook: Tanger Med bedreiging voor EU-havens
Het complex van Tanger Med streeft naar een totale capaciteit van negen miljoen containers. De terminal van APM Terminals draagt hier significant aan bij met al vier miljoen operationele containers. Daarnaast draagt terminal 3 van Marsa Maroc, gelegen in de Tanger Med 2 zone, bij met een capaciteit van één miljoen containers. De terminals van Tanger Med 1 en Eurogate voegen samen nog eens drie miljoen containers toe aan de totale capaciteit.
Deze ontwikkeling positioneert Tanger Med nu voorop ten opzichte van concurrerende havens zoals Algeciras, dat momenteel vijf miljoen containers verwerkt en wil uitbreiden naar zeven miljoen. Ook de haven van Valencia, met een huidige capaciteit van 7,2 miljoen containers, plant een uitbreiding.
De recente uitbreiding van Tanger Med omvat de nieuwste technologische ontwikkelingen: zeven nieuwe stapels voor containers, 14 elektrische en geautomatiseerde portaalkranen en 11 semi-automatische hybride transporteurs. Bovendien zijn er vier nieuwe kranen in gebruik genomen, behorende tot de grootste ter wereld, die in staat zijn om megaschepen te behandelen. Een innovatief zelfkoppelend systeem is geïnstalleerd, wat zorgt voor verhoogde operationele efficiëntie en veiligheid en de inactiviteitstijd van schepen vermindert.
Lees ook: Spaanse havens vrezen verlies van miljarden euro’s door Tanger Med
Tanger Med plant tegen 2025 nog eens 17,5 hectare en 400 meter extra kade toe te voegen, waarmee de totale kadelengte op 2000 meter komt. In samenwerking met de Havenautoriteit van Tanger Med wordt gewerkt aan de elektrificatie van de kades, wat de afhankelijkheid van verbrandingsmotoren vermindert. Er wordt gestreefd naar een nul koolstofvoetafdruk voor APM Terminals tegen 2040.
Marokko beboet Amerikaanse farmagigant
Spanje weigert uitlevering gezochte crimineel aan Marokko
Marokko exporteert auto’s naar ruim 70 landen
Jongeman gedood door bliksem in Tanger
VS stuurt ondernemers naar Marokko om export te vergroten
Leerling doodgestoken bij school in Tanger
Marokko exporteert auto’s naar ruim 70 landen
VS stuurt ondernemers naar Marokko om export te vergroten
Oorlog of niet, handel Marokko-Israël bloeit op
Marokko verwacht sterke daling prijs benzine
Marokkaans rode vruchten binnenkort in Chinese winkels
Belasting, btw, douane...: wat de begrotingswet 2025 voorziet
Chinese gigant voor Marokkaanse HSL
Schulden teisteren Marokkaanse huishoudens