5 mei 2024 - 08:00 - Marokko
De tunnel onder de Straat van Gibraltar, die Marokko met Spanje en zo Afrika met Europa moet verbinden, is nog lang geen realiteit. Het project ligt nog steeds stil en er zijn nieuwe technische studies en een financiering van 1 miljard dollar nodig om het uit te voeren.
De haalbaarheid van de tunnel tussen Marokko en Spanje onder de Straat van Gibraltar verdeelt de experts in beide landen. Deze week meldde de Nationale Maatschappij voor Studies van de Straat van Gibraltar (SNED) aan de lokale pers dat "een project van deze omvang een uitgebreide planning vereist op verschillende niveaus: besluitvorming op het hoogste niveau, technische studies, specifieke verkenningen, promotie in forums en gespecialiseerde organisaties, het zoeken naar financierings- en uitvoeringsmodaliteiten, handhaving van de wetgeving...".
Lees ook: Dit gaat de tunnel tussen Marokko en Spanje kosten
De SNED is van mening dat de voorwaarden niet rijp zijn om in 2025 met de bouw van de tunnel te beginnen, in het vooruitzicht van het WK 2030 dat gezamenlijk door Marokko, Spanje en Portugal wordt georganiseerd. Dit sportevenement kan echter wel een katalysator zijn voor de versnelling van de uitvoering van het project, voegt de SNED toe.
De technische haalbaarheid van het project en de hoge kosten zijn de grootste obstakels voor de realisatie ervan. "De kosten zijn enorm hoog. Dat is een van de redenen waarom het is vertraagd", zei Rafael García-Monge, ingenieur van wegen, kanalen en havens en secretaris-generaal van de Spaanse Vereniging voor Studies van Vaste Verbindingen over de Straat van Gibraltar (SEGEGSA) onlangs tegen El Independiente. Volgens studies van dertig jaar geleden zou de bouwkost van de tunnel onder de Straat van Gibraltar 13 miljard euro bedragen. Vandaag de dag zou dat bedrag waarschijnlijk het dubbele zijn.
Lees ook: Spanje en Marokko wijzigen plan voor tunnel onder Straat van Gibraltar
Het project voor een tunnel tussen Marokko en Spanje onder de Straat van Gibraltar werd in april 2023 nieuw leven ingeblazen tijdens de Spaans-Marokkaanse top in Rabat. Het was voor het eerst aan de orde gekomen in 1989 en voorzag in de bouw van een brug om Afrika met Europa te verbinden. Deze optie werd in 1995 opgegeven ten gunste van een 38,7 kilometer lange spoorwegtunnel, waarvan 27,7 kilometer onder water. Volgens de Marokkaanse media zal de Marokkaans-Spaanse gemengde commissie in mei of juni een nieuwe vergadering over het project houden.
"Escobar van de Woestijn": huwelijksakte Latifa Raafat zorgt voor verwarring
Flinke blunder voor Hakim Ziyech (video)
Algerije stuurt Marokkaanse jongeren terug via landgrens
Verkrachting Franse advocate in Casablanca: zonen Marokkaanse elite verdacht
Marokko haalt oude taxi’s in van de weg
Halalvlees Isla Délice en Réghalal gevaarlijk?
Verkrachting Franse advocate in Casablanca: zonen Marokkaanse elite verdacht
Marokko haalt oude taxi’s in van de weg
Marokko laatste toevluchtsoord voor uitgestorven trekvogel
Marokko worstelt met smokkel palmbomen
Onrust in Marokko door dure en vervalste olijfolie
Belgische toerist vermist in Marokko
Gestolen auto’s uit Europa in Marokko teruggevonden
Lichaam vermiste zwemmer gevonden in Nador