Zoeken

Uitdagingen voor Marokkaanse luchtvaartindustrie

1 augustus 2024 - 08:00 - Economie

©

De Marokkaanse luchtvaartindustrie}}] heeft flinke stappen gezet in het vergroten van de lokale productie. Momenteel wordt 43% van de onderdelen en materialen lokaal geproduceerd, een percentage dat volgens het magazine Finances News Hebdo te danken is aan de inzet van zowel de overheid als bedrijven in de sector.

Het doel is om dit percentage in 2025 te verhogen naar 50%, zoals vastgelegd in het Industrieel Versnellingsplan 2021-2025. Om dit te bereiken zijn er speciale industriële zones voor de luchtvaartsector gecreëerd, zijn er opleidingsprogramma’s opgezet voor lokale bedrijven en wordt er nauwer samengewerkt met internationale opdrachtgevers.

Lees ook: Marokko volgens Forbes potentiële leider in de luchtvaartindustrie

Sommige sectoren, zoals elektrische bedrading, precisiemechanica en composietmaterialen, hebben al een hogere lokale integratie dan andere, zoals boordelektronica en vliegtuigmotoren, die nog sterk afhankelijk zijn van import. Het streven is om deze afhankelijkheid te verminderen en de lokale productie in de hele toeleveringsketen te versterken.

Lokale productie biedt namelijk vele voordelen: lagere productiekosten door minder transport- en douanekosten, een veiligere aanvoer van materialen, meer banen voor geschoolde werknemers en een sterkere concurrentiepositie door betere kwaliteit en snellere reactietijden van Marokkaanse bedrijven.

Lees ook: Vliegtuig "made in Morocco" tegen 2030

Toch zijn er ook uitdagingen, zoals een tekort aan technische expertise, hoge investeringskosten en de complexiteit van internationale normen. Ondanks deze obstakels lijkt de Marokkaanse luchtvaartindustrie vastbesloten om haar ambities waar te maken en een belangrijke speler te worden op de wereldmarkt.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team