3 juni 2023 - 17:30 - Economie
Air Algérie versterkt haar positie op de Afrikaanse luchtvaartmarkt dankzij de aankoop van vijftien nieuwe vliegtuigen met middelgrote en grote capaciteit, waardoor ze haar voorsprong op haar voornaamste concurrent, Royal Air Maroc, vergroot.
Deze aankondiging volgt op de officiële aankoop van zeven Airbus-vliegtuigen, bovenop de acht Boeing 737-9 Max modellen die naar verwachting in 2027 zullen worden geleverd. De nieuwe toestellen zullen de transportcapaciteit van de Algerijnse luchtvaartmaatschappij verhogen, met modellen die tot 210 passagiers kunnen vervoeren voor de middellangeafstandsvliegtuigen en tot 450 passagiers voor de langeafstandsvliegtuigen.
Lees ook: Air Algerie koopt 15 vliegtuigen om met Royal Air Maroc te concurreren in Afrika
Onder de nieuwe langeafstandsvliegtuigen van Air Algérie zijn twee laatste generatie Airbus modellen: de A330-900 en de A350-1000, meldt TSA Algérie. Deze vliegtuigen zijn de nieuwste generatie langeafstandsvliegtuigen van de Europese fabrikant en staan bekend om hun lage brandstofverbruik en effect op het milieu.
De levering van de zeven nieuwe Airbus-vliegtuigen, gepland tussen 2025 en 2026, brengt het totaal aantal langeafstandsvliegtuigen van Air Algérie op dertien. Deze aanzienlijke toename bevestigt de internationale ambities van de groep, met name in Afrika, tot nu toe het exclusieve terrein van Marokko met zijn hub in Casablanca.
Lees ook: Air Algérie wil Royal Air Maroc onttronen in Afrika
De Marokkaanse vliegmaatschappij Royal Air Maroc voert 262 vluchten per week uit naar verschillende Afrikaanse landen, wat overeenkomt met 131 wekelijkse rotaties, schreef Maghreb Confidentiel enkele weken geleden. In het hoogseizoen neemt de activiteit van de luchtvaartmaatschappij toe, met name naar Tunis en Abidjan met 28 vluchten naar elk van deze bestemmingen, Dakar met 20 vluchten, Caïro met 16 vluchten, en Conakry, Nouakchott, Bamako, en Lagos met elk 14 vluchten.
Casablanca speelt een cruciale rol voor Royal Air Maroc, als centrale hub die Marokko met Afrika en de rest van de wereld verbindt. "Casablanca heeft zich al meer dan 10 jaar gevestigd als ons belangrijkste operationele centrum. Aangemoedigd door deze situatie, hebben we onze inzet verhoogd door de luchthaven te ontwikkelen tot onze belangrijkste hub. Dankzij haar strategische ligging faciliteert Casablanca de verbinding tussen noord en zuid, evenals oost en west. Hierdoor kunnen we vluchten en routes aanbieden die Afrika en het Midden-Oosten met de rest van de wereld verbinden. Zo dienen steden als Montreal, Washington, New York of Miami in Noord-Amerika als bruggen naar het Midden-Oosten," verklaarde Abdelhamid Addou, CEO van Royal Air Maroc, enkele dagen geleden.
Lees ook: Ophef om campagne Air Algérie met Marokkaanse verleden Tlemcen
Abdelhamid Addou liet toen ook weten dat de routes tijdens het zomerseizoen zullen worden versterkt en dat er minstens zes toestellen zullen worden gehuurd. Een strategisch plan voorziet in een verdubbeling van de vloot van Royal Air Maroc. Deze uitbreiding, gecombineerd met een consolidatie van haar activiteiten op de Europa-West-Afrika-as en het verkennen van nieuwe geografische gebieden, weerspiegelt de wens van de luchtvaartmaatschappij om een toonaangevende internationale speler te worden, gericht op klanttevredenheid.
Marokkaanse diaspora: douane verandert regels voor auto’s aan grens
Koning Mohammed VI stuurt Marokkaanse atleten op bedevaart
Veiligheidsagent in Marokko steelt miljoenen dirhams van klanten bank
Nieuwe islamitische graven in Almere
Jamal Ben Saddik woedend op Glory
Man valt voorbijgangers met mes aan in Casablanca: dode en gewonden
Auto’s in Marokko steeds duurder!
Royal Air Maroc opent nieuwe route
Boycot raakt McDonald’s en KFC hard in Azië en Europa
Auto-industrie: Marokko wordt wereldspeler
Marokko terug naar internationale obligatiemarkt?
Marokkaanse expats profiteren sterk van woonsubsidie
Rabat: ultramodern ziekenhuis voor 4,5 miljard dirham
Decathlon gokt op Marokko