Zoeken

Algerijnse boycot: Tanger Med verliest Maersk en CMA CGM-schepen

28 januari 2024 - 22:00 - Economie

©

De beslissing van Algerije om alle goederen die via Marokkaanse havens worden vervoerd te boycotten, heeft ertoe geleid dat twee grote rederijen, Maersk en CMA CGM, het gebruik van de haven Tanger Med hebben verminderd. Dit is een aanzienlijke verandering, aangezien Tanger Med een van hun belangrijkste transshipment hubs in de Middellandse Zee was.

Voordat deze beslissing werd genomen, beheerde APM Terminals, een onderdeel van de Maersk Group, twee containerterminals in de Marokkaanse haven. Nu richt CMA CGM zich op Valencia en de Andalusische kade als hun belangrijkste transshipment centra voor routes naar Algerije. Wat Maersk betreft, zal het merendeel van hun verkeer naar gebieden als Algiers, Skikda en Béjaïa nu via Barcelona en Algeciras verlopen.

Lees ook: Algerije stopt samenwerking met Marokkaanse havens

Deze ontwikkeling volgt op de recente verbetering van de betrekkingen tussen Algerije en Spanje. De handel tussen beide landen was in 2022 opgeschort vanwege de erkenning door Madrid van de Marokkaanse soevereiniteit over de Sahara.

Lees ook: Verbod op Marokkaanse havens: Algerije gestraft door eigen beslissing?

De beslissing van de Algerijnse autoriteiten om Marokkaanse havens te verbieden voor hun economische operatoren heeft aanzienlijke gevolgen voor de activiteiten van Algerijnse importeurs, die te maken krijgen met hogere kosten. Economisch analist Badr Zaher Al Azraq legde in een verklaring aan Al3omk uit dat dit besluit zal leiden tot hogere vrachtkosten en een stijging van de voedselprijzen op de Algerijnse markten, wat een negatief effect kan hebben op de Algerijnse economie.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team